Mult așteptata premieră a celei mai mari DACIA a avut loc. Bigster este realitate, devenind primul model care intră în segmentul C european, cel mai mare bazin de clienți al continentului. Și o face cu argumente „a la DACIA”. AUTOpro va spune ce înseamnă asta și cum Bigster va cuceri continentul…
Text: Dan Vardie, Berlin, Germania ; Foto: AUTOpro, DACIA
Încă de la lansarea conceptului Bigster, DACIA a făcut furori debutând un nou capitol în existența de succes a brand-ului născut în România. Așa cum ne spunea Denis Le Vot, Președintele DACIA la nivel global, totul a început acum 4 ani cu planul Renaulution prezentat de Luca de Meo, pe atunci foarte proaspătul CEO a grupului francez. Luca a fost cel care schimbat vechea strategie a lui Carlos Ghosn care dorea ca alianța Renault – Nissan să devină cel mai mare producător mondial. De Meo a preferat să fie mai mic, dar mai profitabil. Iar expertiza din segmentele mici ale mărcilor Renault și Dacia trebuie continuată și dezvoltată. Însă intrarea în forță în segmentul compact a fost planul încă de atunci. Acest segment înseamnă cam 3 milioane de unități vândute anual, cel mai mare din Europa. Adevărat, sunt zeci de competitori și probabil o sută de modele, deci competiția este grea. Dar, la fel de adevărat, este și cel mai profitabil pe care industria îl are. Sigur că segmentele mai mari pot produce profituri mai mari, doar că nu prea mai există. Excepție fac teutonii care sunt în zona Premium. Dar în zona populară, aceste segmente au cifre prea mici…
Conceptul Bigster a marcat istoria DACIA cu un look revoluționar, trecând marca într-un registru modern, un adevărat „next step” în evoluția tot mai spectaculoasă a producătorului. Deloc întâmplător, generația a III-a Duster a preluat din limbajul de design pionierat de conceptul Bigster, așa cum îi stă mai bine fratelui mai mic care se bucură de un succes spectaculos la vânzări.
Însă intrarea într-un segment superior înseamnă nu doar dimensiuni mai mari, ci și redefinirea valorilor mărcii care presupun esențial, cool, eco-smart și outdoor. Denis ne spunea că s-au făcut numeroase focus-grupuri cu peste 400 de clienți de segment compact proveniți din cele mai mari piețe, începând cu Germania. Astfel, deciziile despre cum și cu ce trebuie echipat Bigster au fost luate cu ajutorul clienților acestui segment. Este un exercițiu necesar, dar care poate fi și înșelător. De ce? Pentru că istoria ne arată că oamenii una spun la discuții la o cafea și alta fac când trebuie să cumpere, mai ales cu banii lor… În plus, cei mai mulți clienți aleg mașina fără să realizeze din ce segment face parte! Segmentarea nu prea este un criteriu în sine pentru cei mai mulți. Ioana Gramaticu, Director de produs Bigster, este o talentată specialistă, care și-a început cariera în România pentru a parcurge treptele profesionale ajungând responsabilă la Paris pentru – probabil – cel mai ambițios model Dacia de până acum!
Gramaticu declara în exclusivitate pentru AUTOpro: „Este adevărat, oamenii nu știu și nici nu prea au de ce să învețe segmentele așa cum noi le operăm. Însă noi i-am selectat exact pe cei care au mașini din acest segment, chiar dacă nici măcar nu știau că acesta a fost criteriul. I-am întrebat tot ce este important pentru ei, ce folosesc de fiecare dată și ce nu este neapărat necesar. Așa am înțeles cum să abordăm viitorul model compact al DACIA!”.
Acest exercițiu, veți vedea, a generat o abordare nouă, revoluționară, care poate conduce în aparență la ideea că producătorul se contrazice. Spre exemplu, în acest segment, scaunele electrice sunt esențiale în timp ce în segmentele mai mici nu sunt atât de importante. Nu este o contradicție, este o chestiune, în primul rând, de bani. Mai mult, așa cum ne spunea Le Vot: „ce acum 5 ani nu era esențial, acum a devenit. Ce nu este esențial într-o parte a Europei, poate deveni esențial în altă parte.” Acesta dădea exemplul cu oglinzile rabatabile la încuierea mașinii – nu există la nici un model, nici măcar la Duster, însă acum există pe Bigster pentru că într-un oraș cum este Parisul, atât de aglomerat cu atâtea mijloace de mobilitate, riști să rămâi fără oglinzi dacă nu sunt rabatate…
Gramaticu completa un inventar al noutăților cu care vine Bigster, exact din aceste perspective, afirmând: „clientul de compactă este mai emoțional, se așteaptă la mai mult!” Culoarea de debut „indigo blue” nu mai are nimic din culorile de deșert ale lui Duster, iar caroseria bi-ton este tot o premieră „emoțională”.
Jantele de 19 inch erau de neconceput acum 5 ani la o Dacia. Bigster le are. Opțional, doar pe versiunea Journey, dar le are! Tabloul digital de bord tactil de 10,1 inch acum are și indicațiile sistemului de navigație inclusiv de la Android Auto și Apple CarPlay. Consola înaltă – în premieră la DACIA – are încărcare prin inducție și o cotieră frigorifică. Climatizarea este „dual zone”, cu aeratoare pentru bancheta spate. Scaunele din față nu doar că sunt electrice, dar au reglaj pe înălțime, față-spate, rotire și chiar lombar. Confortul acustic este net superior lui Duster, parbrizul și geamurile sunt mai groase. A apărut un plafon panoramic de 1,2 m care se deschide electric pe o lungime de 35 cm. Hayonul se deschide tot electric. Le Vot: „Cu metoda design to cost am reușit un hayon comandat electric cu un singur motor, în condițiile în care toată lumea în industrie folosește două motoare!”
Portbagajul lui Bigster este cel mai mare din segment – 667 l – și este complet plat. Are două clapete operabile – sistem botezat „Easy Fold”- din spatele mașinii cu hayonul deschis, care rabatează bancheta spate fracționabilă 40/20/40. Cu alte cuvinte, nu mai trebuie mai întâi să rabatezi bancheta pe la ușile din spate, ci direct din portbagaj! O altă apariție „a la Dacia” este partea centrală a banchetei spate care se rabatează, devenind o cotieră cu spațiu pentru pahare și telefoane mobile. Să ne înțelegem, nu avem o cotieră încastrată în bancheta spate ci 1/5 din banchetă devine cotieră!
Acoperirea interioară a portbagajului pentru a nu vedea ce este în acesta se face cu un rulou ușor de manevrat și evident cu o masă mai mică decât soluțiile folosite până acum la Dacia. Nu lipsesc cele 6 puncte de prindere „You Clip”, dintre care două în portbagaj. Bigster are „pack sleep” ca Duster și Jogger, dar acum este la o altă dimensiune, deschizând linia de merchandising „In Nature”. Se mai adaugă în acest pachet cortul pionierat de Jogger și portbagajul de plafon. Tot în zona de accesorii inedite am descoperit cotiera detașabilă instalată în poziție centrală pe bancheta din spate, care se poate transforma în rucsac pe care unul dintre pasageri îl poate lua cu sine atunci când iese din mașină. Organizatorul permite transformarea spătarului scaunului din față într-un spațiu de depozitare ergonomic pentru pasagerul din spate. În fine, avem și un Cargo Box care se atașează la cârligul de remorcare, oferind un volum de încărcare suplimentar fără a diminua spațiul disponibil deasupra pavilionului.
Bigster are 4,47 m lungime și 1,81 m lățime, față de 1,71 m înălțime. Are un ampatament de 2,7 m și o gardă la sol de 22 cm, care îl face un SUV redutabil în orice fel de condiții de drum. Are jante de 17” și 18” în standard. Bigster a fost proiectat de la început ca un SUV de 5 locuri și – așa cum ne-au spus-o executivii DACIA – nu a fost vorba niciodată de 7 locuri. De altfel, cifrele de vânzări din Europa dovedesc că SUV-urile populare de 7 locuri au o piață de-a dreptul minusculă… Look-ul modelului de serie aduce aminte de concept, dar nu este – așa cum ne spuneau designeri la un moment dat – 90% din concept. Însă modelul de serie păstrează acel look inedit, cool și oferă o personalitate specifică, lăsând însă clară apartenența sa la familie. Da, o „spune” Bigster, Duster este fratele meu mai mic.
Ce a apărut nou la Bigster este un nou ornament lateral cu două linii ce aduc aminte de liniile orizontale de pe capotă. Iar un alt detaliu de design este mențiunea numelui Bigster pe montantul C, detaliu care a fost pionierat de noul Spring. Iată că nimic nu este întâmplător…
Interiorul este si el destul de apropiat de Duster. „În ceea ce privește designul interior, am dorit să subliniem unul dintre atuurile majore ale modelului Bigster: spațiul său interior excepțional. Am optat pentru simplitate, cu linii geometrice care sunt o reflectare a celor din exterior, oferind în același timp calitatea așteptată de clienții din segmentul C-SUV.” spunea David Durand, Director de Design Dacia. Planșa de bord verticală și plasată la înălțime mărește spațiul disponibil pentru ocupanții locurilor din față.
În funcție de nivelul de echipare, Bigster propune trei tipuri de consolă centrală pentru locurile din față: joasă, intermediară sau înaltă, despre care vorbeam mai sus. Ne-au plăcut și scaunele care au aceeași structură de rezistență cu cele de la Duster sau de la orice alt model Dacia, dar care au o spumă și tapiserii ce oferă personalitate, ca să poți să spui că Bigster are scaunele lui. Acestea sunt chiar mai diferite în funcție de nivelul de echipare – accentul este pus pe simplitate și atractivitate (Essential și Expression), pe durabilitate și curățare ușoară (Extreme) sau pe un confort superior (Journey). Ca și la Duster, forma Y de la faruri și stopuri se regăsește la interior la panourile ușilor și aeratoare.
Alături de cel mai mare portbagaj din clasă, Bigster oferă și cel mai mare spațiu la picioare – 24 cm – pentru pasagerii din spate. Este lider și la spațiul oferit pe înălțime, având cel mai mare spațiu la nivelul capului. Mulțumită rabatării banchetei spate se pot transporta obiecte de până la 2,7 m lungime. Un covoraș de cauciuc, robust și ușor de curățat, oferă o protecție ideală pentru planșeul portbagajului. Atunci când nu este utilizat, acest covoraș poate fi rulat cu ușurință pentru a ocupa mai puțin spațiu. Covorașul este disponibil în serie pe nivelul de echipare Extreme și ca accesoriu pe celelalte versiuni. Este meritul platformei CMF-B, care permite o anumită flexibilitate bine gestionată de inginerii și designerii Dacia.
Versiunile Bigster Essential și Expression dispun de sistemul multimedia Media Display cu 4 difuzoare și conectivitate wireless Apple CarPlay /Android Auto. Bigster Extreme și Journey dispun de sistemul multimedia Media Nav Live, care oferă în plus navigație conectată, integrând informații în timp real despre condițiile de circulație și o cartografie actualizată timp de 8 ani. Media Nav Live dispune de un sistem audio Arkamys 3D Sound System cu 6 difuzoare. Pentru un confort la volan de cel mai bun nivel, Bigster este echipat în serie cu un tablou de bord digital de 7’’ (pe nivelurile Essential și Expression) sau 10,1’’ (pe Extreme și Journey). Ecranul color poate fi personalizat, permițând șoferului să afișeze în mod ideal informațiile pe care le consideră cele mai utile.
Un alt rezultat al studiilor făcute pe clienții de segment C este apariția lui ACC – Adaptive Cruise Control. Evident, toate sistemele de securitate pasivă din standardul GSR2 sunt în standard: frânarea automată de urgență (urban/peri-urban cu detectarea vehiculelor, pietonilor, bicicliștilor și motocicliștilor), recunoașterea panourilor de semnalizare cu alertă de depășire a vitezei legale, asistență la parcarea cu spatele, semnal pentru oprirea de urgență, alertă la schimbarea benzii de circulație, asistență la menținerea benzii de circulație, sistem de supraveghere a atenției șoferului și apel de urgență (eCall). Ca și la Duster și Spring avem butonul „My Safety” care permite un acces rapid la configurația preferată de sisteme de asistență la conducere.
O altă evoluție necesară este la motorizări. Ca să nu mai „fierbem” pe nimeni, nu există motorizare diesel și nici plug-in hybrid sau EV, deocamdată. Le Vot ne spunea că este deschis introducerii în viitor a soluțiilor „extended ranger” oferite de AUROBAY – despre care AUTOpro a scris în repetate rânduri. În schimb, ce este cert, avem în premieră absolută nu doar la DACIA, ci la întregul grup Renault, propulsorul Hybrid 155. Acest full hybrid se compune dintr-un motor de 1,8l cu 4 cilindri pe benzină de 107 CP, din două motoare electrice (un motor de 50 CP și un demaror/generator de înaltă tensiune), o baterie de 1,4 kWh (230 V) și o cutie de viteze automată electrificată. Aceasta dispune de 4 trepte dedicate motorului termic și alte 2 alocate motorului electric. Această tehnologie combinată este posibilă datorită absenței ambreiajului.
Frânarea regenerativă, asociată cu capacitatea înaltă de recuperare a energiei de către baterie și cu randamentul cutiei automate permite ca în traficul urban până la 80% din timpul de rulare să se efectueze în mod 100% electric. La rândul ei, pornirea de pe loc are loc sistematic în mod 100% electric.
HYBRID 155 este considerat vârf de gamă și vine în completarea ofertei HYBRID 140 care echipează modelul Jogger și Noul Duster. Oferă un plus de putere (+15 CP), de cuplu (170 Nm doar pentru motorul cu combustie, adică +20 Nm) și o capacitate de remorcare superioară (+250 kg, pentru un total de circa 1 tonă). Eficiența este de asemenea îmbunătățită, nivelul consumului și cel al emisiilor fiind mai scăzut cu 6% ca urmare a unui management optimizat al regimului motor.
A doua propulsie este TCe 140. Propus pentru prima oară în gama Dacia la acest nivel de putere, acest motor este derivat din propulsorul TCe 130 disponibil pe Noul Duster. Acest prim nivel de electrificare combină un motor pe benzină cu 3 cilindri de 1,2 l turbo de nouă generație bazat pe ciclul Miller (randament optimizat și pierderi mai reduse prin pompare) cu un sistem mild hybrid de 48V și o cutie de viteze manuală cu 6 trepte.
Sistemul mild-hybrid susține motorul termic în fazele de demaraj și accelerație, permițând diminuarea cu circa 10 % a consumului mediu (5,6 l/100 km) și a emisiilor de CO2 (129 g/km) față de un motor termic de putere echivalentă. Frânarea regenerativă permite încărcarea bateriei cu 0,8 kWh într-un mod total transparent pentru șofer.
DACIA este lider european la propulsia GPL, considerat noul diesel, fiind mult mai economic, puțin poluant și cu emisii de seră la fel de mici. De altfel, Dacia este singurul constructor care propune, sub emblema ECO-G, motorizări cu carburație mixtă benzină și GPL pe ansamblul gamei sale de modele. Noul Bigster ECO-G 140 propune în premieră o motorizare care asociază carburația mixtă și un sistem mild-hybrid de 48 V. Acesta din urmă susține motorul cu 3 cilindri de 1,2 l turbo, indiferent dacă funcționează pe benzină sau pe GPL, în fazele de demaraj și accelerație, optimizând plăcerea de a conduce și eficiența motorului.
Atunci când funcționează pe GPL, Noul Bigster ECO-G 140 emite în medie cu 10 % mai puțin CO2 decât o motorizare pe benzină ne-hibridă echivalentă. Autonomia poate ajunge la 1.450 km datorită celor două rezervoare cu o capacitate totală de 99 litri de carburant (50 litri de benzină și 49 litri de GPL). Instalat sub planșeul portbagajului, rezervorul de GPL nu diminuează volumul de încărcare al acestuia. Trecerea de la un carburant la altul se face instantaneu cu ajutorul unui comutator integrat în tabloul de bord.
Pentru a-și onora blazonul outdoor, avem noul Bigster TCe 130 4×4, adaptat pentru offroad datorită transmisiei sale integrale asociate cu o cutie de viteze manuală cu 6 trepte și un sistem mild-hybrid de 48V. Ca și la celelalte modele, acesta din urmă susține motorul cu 3 cilindri de 1,2 l turbo, în fazele de demaraj și accelerație. În continuare la DACIA, versiunea 4×4 are doar transmisie manuală și exact același motor de la noul Duster. Specialiștii Dacia ne-au explicat că această versiune produce CO2 mai mult, iar o cutie automată ar fi adus suplimentar emisii. Pe moment a fost preferată o soluție minimală, dar se lucrează la o evoluție și la această versiune. Totuși, Le Vot ne spunea că Bigster se adresează familiilor care vor mobilitate, dar cu o mai mică componentă off-road prin comparație cu Duster. Chiar și așa, în versiunea 4×4 avem 5 moduri de rulat în teren accidentat oferite printr-o singură rotație de buton plasat pe consola centrală.
La AUTO transmisia repartizează automat puterea între puntea față și cea spate în funcție de aderență și de viteză. SNOW optimizează traiectoriile pe roțile care alunecă datorită unor reglaje specifice ale sistemelor ESC și anti-patinaj. MUD/SAND este pentru rularea pe suprafețe noroioase sau nisipoase. OFF-ROAD oferă cele mai bune capacități de trecere în off-road sau pe drumuri dificile. Este apropiat ca performanță de modul 4×4 Lock al actualei generații a modelului Duster, dar merge mai departe, distribuind automat și într-o manieră optimă cuplul între puntea față și cea spate în funcție de condițiile de aderență și de viteza vehiculului. În fine, ECO permite optimizarea consumului de carburant acționând asupra sistemului de aer condiționat și a performanțelor vehiculului. Optimizează distribuția cuplului între puntea față și cea spate pentru a limita consumul de carburant, adaptându-se la condițiile de aderență ale drumului.
Evident nu lipsește sistemul de control al vitezei la coborâre (Downhill speed control) disponibil în serie pe versiunea Bigster Extreme. Acest sistem este util în off-road sau la coborârea unor pante abrupte și acționează asupra sistemului de frânare pentru a menține sub control viteza vehiculului (în funcție de solicitarea șoferului) între 0 și 30 km/h. Sistemul acționează asupra tuturor treptelor cutiei de viteze, inclusiv cea de marșarier. Șoferul nu trebuie să se preocupe de acționarea pedalelor de accelerație și de frână, ci doar de manevrarea volanului.
Să amintim, conceptul Bigster a introdus ideea Eco-smart la DACIA. Tot atunci am descoperit Starkle, un material ce folosește până la 20% polipropilenă reciclată. La modelul de serie barele față / spate, pasajele roților și protecțiile laterale sunt toate din acest material fără a fi vopsite în mod clasic și arată bine. Este ca o „centură” de protecție a mașinii! Culoarea scuturilor de protecție față și spate ale Noului Bigster este impregnată în material, o tehnologie care permite reducerea cantității de vopsea utilizată și care asigură menținerea în timp a aspectului vizual al acestor piese. Pe ansamblu, aproape 20% din materialele plastice utilizate pe Bigster sunt reciclate, procent superior celui mediu înregistrat în industria de automobile. Dacia a decis să renunțe la elementele din crom și la pielea de origine animală pe toate modelele sale și să limiteze cantitatea de hârtie folosită. Astfel, manualul de utilizare este de dimensiuni mai mici. O versiune digitală completă este disponibilă prin aplicația My Dacia.
Exact ca orice model DACIA de azi, Bigster replică versiunile de echipare, dar la un nivel de segment C. Essential are jante de aliaj de 17’’, bare de pavilion fixe, Media Display cu ecran central de 10,1’’, tablou de bord digital de 7’’, aer condiționat manual, radar și cameră video spate, geamuri față și spate cu deschidere electrică. Expression, idem Essential + sistem de aer condiționat automat cu două zone, frână de parcare electrică, senzori de ploaie, oglinzi retrovizoare cu rabatare automată, banchetă spate fracționabilă 40/20/40 cu funcția Easy Fold. Extreme idem Expression + jante aliaj de 18’’, bare de pavilion modulabile, ornamente exterioare și interioare de culoare Copper Brown, plafon panoramic cu trapă, card mâini libere, tapițerie lavabilă din TEP microcloud, covorașe de interior și de portbagaj din cauciuc, tablou de bord digital de 10,1’’, sistem Media Nav Live cu ecran central de 10,1’’ și navigație conectată, sistem audio Arkamys 3D cu 6 difuzoare, Downhill speed control.
Versiunea Journey, considerată vârf de gamă este idem Expression + jante aliaj de 18’’, caroserie în două nuanțe, hayon cu acționare electrică, card mâini libere, consolă centrală înaltă cu cotieră, scaun șofer cu reglaje electrice, tablou de bord digital de 10,1’’, sistem Media Nav Live cu ecran central de 10,1’’ și navigație conectată, sistem audio Arkamys 3D cu 6 difuzoare, încărcător cu inducție pentru smartphone, Adaptive Cruise Control.
Bigster pleacă de la sub 25.000 Euro pentru propulsorul și versiunea cea mai modestă și de la sub 30.000 Euro pentru versiunea full hybrid. Le Vot a subliniat pentru AUTOpro că Bigster păstrează un avantaj minim de 5 – 7.000 Euro față de orice concurență. Are cu 150 kg mai puțin decât media modelelor din segment și va avea o rată de cucerire – adică noi clienți la marca DACIA – pe care AUTOpro o prognozează undeva între 70% – 90% și despre care Le Vot spune că este posibilă, dar este prematur să o confirme.
Bigster va avea premiera mondială pe 14 octombrie la Salonul auto de la Paris. Primele comenzi vor fi luate în lunile februarie / martie ale lui 2025, iar livrările vor fi spre sfârșitul primului semestru al anului viitor. Le Vot a reconfirmat că toată producția DACIA Bigster va fi la Mioveni, pe linia de fabricație unde se produce și Duster.
Cel puțin pe hârtie, Bigster se anunță ca un competitor foarte puternic pentru segmentul C-SUV. Are probabil cele mai bine alese „ingrediente” pentru a reuși printre atâția concurenți. Duster a reușit foarte bine în segmentul B, este probabil că și Bigster o va face. Însă avem de așteptat. Primele teste cu Bigster vor avea loc în primăvara viitoare și va fi un important moment pentru a înțelege mai bine ce poate Bigster. 2025 va fi doar un an de testare a piețelor, de monitorizat reacția consumatorilor. Abia în 2026 va fi primul an „plin”, Bigster având la dispoziție toate teritoriile și toate cele 365 de zile ale anului. Abia atunci, vom ști precis cât de mare va fi succesul! Dacă va fi de succes, nu credem să fie o întrebare.