Carlos Tavares, CEO Stellantis, a acceptat să stea de vorbă cu membrii Juriului AUTOBEST într-un moment de cotitură nu doar pentru cariera sa, ci și pentru destinele grupului gigant pe care îl conduce.
Interviu de Dan Vardie, Paris, Franța
Grupul Stellantis a investit până acum în jur de 25 miliarde de dolari în ramura vehiculelor complet electrice, iar până la final de 2024 vor fi nu mai puțin de 40 de EV-uri disponibile în Europa. Este rezultatul angajamentului făcut de Carlos Tavares, care își dorește să respecte planul european de decarbonizare și care face tot posibilul spre fi chiar înaintea termenului 2035, de la care pe Bătrânul Continent vor fi vândute doar vehicule cu zero emisii poluante.
„Permiteți-mi să încep de la lucruri simple pe care, desigur, le știți. Ne confruntăm cu evenimente semnificative legate de vreme, cum ar fi incendii, (…) inundații și avem desigur uragane și alte tipuri de astfel de evenimente. Deci, există un moment în timp în care nu poți ignora această realitate și există un moment în timp în care trebuie să decizi dacă vei fi de partea dreaptă a istoriei. Trebuie să decizi! În cazul meu, am decis pe baza a ceea ce m-am angajat față de nepoții mei, și anume să contribui la remedierea problemei.”, a spus Carlos Tavares.
„Așa că suntem la Stellantis pe o poziție etică, care este de a fi pe partea dreaptă a istoriei atunci când vine vorba de a lua o decizie foarte dificilă. Și într-adevăr, poziția noastră este unică printre mulți producători de automobile europeni. Nu cerem nici un fel de întârziere față de regulamentele UE de depoluare, pentru că vedem ce se întâmplă. Vedem incendiile, vedem inundațiile, vedem toate acestea. Nu putem greși. Trebuie să fii de partea corectă a istoriei, care este o atitudine etică pe care o luăm pentru a spune, nu. Nu cerem nici un fel de întârziere. Cerem doar stabilitatea regulilor, care sunt cunoscute deja de mulți ani.”, a continuat Carlos Tavares încă din deschiderea discuțiilor.
În ceea ce privește scrisoarea deschisă pe care CEO-ul Stellantis a primit-o de la dealeri, care sunt nemulțumiți de direcția asumată de marele grup auto, Carlos Tavares a declarat: „Sunt sigur că (dealerii) au copii și nepoți. Corect, nu? Despre asta este etica. Dar motivul pentru care ei scriu acea scrisoare este pentru că le este frică. Dar le este frică de ceea ce nu înțeleg. Dacă te uiți la lanțul de creare a valorii mobilității, ai OEM, care este integratorul și creatorul, ai furnizori de piese și ai dealeri de distribuție. Aceste trei părți, sunt într-un sistem de creare de valoare a mobilității, în care clientul spune: sunt de acord să cumpăr EV atâta timp cât este la același preț cu ICE, atâta timp cât pot vedea infrastructura de încărcare și de îndată ce eliminați toate neplăcerile pe care le mai avem. Deci, în acest sistem, un sistem tripartit – OEM, furnizori de piese și distribuitor – clientul spune: s-ar putea să cumpăr un EV, dar nu voi plăti mai mult decât pe un ICE. Și în acest sistem foarte constrâns, apare un cost suplimentar de 40%, care vine din electrificare față de tehnologia convențională. Așa că introduceți un cost suplimentar de 40% într-un sistem care este foarte restrâns.” a avertizat Carlos Tavares.
”Evident că astfel se creează multă tensiune și evident că este creată anxietate. Și bineînțeles că toți ne confruntăm cu aceeași realitate. Și oamenii mei au această anxietate. Dar ne confruntăm cu ea. Avem de-a face cu ea și toată lumea trebuie să-și ia partea echitabilă și să se ocupe de ea. În această etapă, dealerii ar putea să ceară guvernelor să susțină cererea, astfel încât să nu fie nevoiți să împingă EV-urile spre consumatori, care ar putea să nu fie atât de entuziasmați de asta. (…) Așa că trebuie să continuăm să ne mișcăm, iar aruncarea anxietății asupra altcuiva nu va rezolva problema. Trebuie să digerăm propria noastră parte echitabilă de anxietate lucrând mai mult pentru a remedia problemele. Asta e poziția mea!”, a subliniat Carlos Tavares.
„Apropo, vă pot împărtăși un caz foarte personal, și anume faptul că zilele trecute fiica mea cea mică își conducea mașina într-o pădure din Portugalia și pădurea a luat foc. A trebuit să conducă prin pădure în flăcări. Panoul ușii din partea dreaptă s-a topit. Deci, cum te simți dacă una dintre fiicele tale se află în această poziție și spui: voi cere să fie amânate reglementările privind CO2? Există un moment în care trebuie să înfrunți realitatea. Dacă problema este reală, trebuie să contribuim la remedierea ei. Este greu? Da, e super dur. Nu există discuție. E super dur. Dar cred că este lucrul corect de făcut!”, a adăugat Carlos Tavares.
Șeful Stellantis a fost întrebat dacă strategia grupului pentru următoarele 12 – 16 luni implică și închideri de fabrici sau vânzarea anumitor branduri. Carlos Tavares a răspuns „Atunci când ai de-a face cu perioada darwiniană care se referă la supraviețuire, nu există nimic care să fie exclus. Dacă este darwinian, trebuie să te adaptezi spre a supraviețui sau nu te adaptezi și dispari. Așa că atunci când lupți pentru supraviețuire, trebuie să iei în considerare că totul este pe masă, nimic nu trebuie exclus și toată lumea trebuie să contribuie la a face compania mai robustă și mai rezistentă în această perioadă dificilă.”