AUTOpro
Stiri AUTO pro Exclusiv Autonomous Interviuri

EXCLUSIV – Interviu cu Candice Yuan, Director Autonomous XPENG: „Când politica și tehnologia își vor da mâna, nivelul 4 de autonomie va deveni realitate”

XPENG Autonomous

Într-un interviu exclusiv pentru AUTOpro, Candice Yuan a oferit detalii despre strategia și tehnologiile care vor permite companiei să aducă pe străzi primul său robotaxi de nivel L4, în China, începând cu 2026.

Interviu de Dan Vardie, Munchen, Germania

Într-un context auto dominat de promisiuni și teste pentru condusul complet autonom, XPENG a decis să meargă pe propriul drum, dezvoltând un ecosistem integrat de mobilitate care include vehicule autonome, roboți și tehnologii avansate de inteligență artificială. „Va fi primul nostru robotaxi și va folosi ceea ce noi numim VLA – Vision, Language, Action – o arhitectură extrem de avansată pentru industria condusului autonom”, a declarat Candice Yuan. Aceasta arhitectură permite vehiculului să proceseze simultan date vizuale și acțiuni anticipate, oferind o capacitate superioară de adaptare și navigare în medii și scenarii urbane complexe.

Când vine vorba despre senzorii de percepție, XPENG a adoptat o strategie clară: „Da, folosim camere. Nu folosim LiDAR. Folosim viziunea, arhitectura bazată pe viziune”, subliniază Yuan. Această abordare, deja implementată în mii de vehicule în China, demonstrează că tehnologia poate funcționa eficient fără dependența de LiDAR, recunoscând și reacționând la traficul real fără niciun fel de intervenție umană.

Candice Yuan -Bio photo

Siguranța este un pilon central al strategiei. „Guvernul cere ca un vehicul să parcurgă cel puțin un milion de kilometri în condiții sigure înainte să poată circula fără șofer. În plus, există foarte multe examene, indoor și outdoor – de la recunoașterea semafoarelor până la evitarea accidentelor”, explică Yuan, subliniind rigorile impuse de autoritățile chineze pentru ca un sistem autonom să fie considerat sigur.

Implementarea robotaxiurilor în China va începe cu șofer la bord, conform legislației locale: „Acum, desigur, cu șofer – nivel 2. Ulterior, cu noul nivel 4, nu va mai fi niciun șofer în vehicul, dar totul depinde de politica guvernamentală. Dacă vehiculul poate demonstra o conducere sigură pe un milion de kilometri, atunci autoritățile îl vor considera sigur pentru operare fără șofer”, explică Yuan.

Planurile pentru Europa sunt mai pragmatice, adaptate reglementărilor locale extrem de stricte: „În Europa vom începe cu HNGP – Navigation Guided Pilot pe autostrăzi, un sistem Level 2 Plus. Apoi vom trece la funcționalități urbane, dar totul depinde de aprobările DCAS, reglementările ONU-UNECE”, a detaliat Yuan. Astfel, XPENG își propune să adapteze tehnologiile deja validate în China la cerințele stricte ale pieței europene, menținând un echilibru între inovație și siguranță.

Autonomous XPENG

Compania pregătește și teste extensive pentru validarea sistemelor de condus autonom: „Avem teste foarte multe – de la semafoare, schimbarea benzilor, evitarea accidentelor, indoor și outdoor – toate examenele definite de guvernul chinez”, subliniază Yuan. Numărul de kilometri parcurși și varietatea scenariilor testate reflectă o abordare riguroasă, care pune siguranța pe primul loc înainte de lansarea comercială.

Arhitectura VLA, potrivit Yuan, reprezintă cheia pentru succesul sistemelor autonome: „VLA combină percepția vizuală, procesarea limbajului și acțiunile anticipate. Este o metodă integrată, care permite vehiculului să înțeleagă situațiile complexe de trafic și să ia decizii sigure, fără intervenția șoferului”. Această tehnologie permite, de asemenea, scalarea rapidă a sistemelor de condus autonom pe flote mari de robotaxiuri, oferind un avantaj competitiv important.XPENG urmărește un calendar ambițios: lansarea robotaxiurilor L4 în China este planificată pentru 2026, iar compania intenționează să aducă treptat aceste tehnologii și pe piețele internaționale, începând cu Europa. „Vrem să fim pregătiți pentru momentul în care politica și tehnologia se întâlnesc. Atunci autonomia de nivel 4 va deveni realitate”, concluzionează Candice Yuan.

Articole similare

Toyota mizează pe modelele hibride, care sunt mai profitabile decât cele electrice

Mihai Morcovescu

Mitsubishi a publicat un teaser cu un viitor SUV electric. Debutul, în 2025

Mihai Morcovescu

Lynk & Co 02 este primul model electric al chinezilor conceput exclusiv pentru Europa

Mihai Morcovescu