Activitatea în uzina Grupului Stellantis din orașul polonez Tychy a fost suspendată, pe fondul tensiunilor crescânde cauzate de noile taxe impuse importurilor din China.
Acest blocaj vine într-un context delicat pentru relațiile comerciale dintre producătorii auto europeni și statul chinez.
Stellantis ar putea muta producția lui Leapmotor T03 în Spania

Pentru a ține pasul cu tranziția către electrificare, în 2023, Stellantis a investit 1,6 miliarde de dolari pentru a cumpăra 21% din acțiunile Leapmotor, ajungând la un pachet majoritar de 51%. În cadrul parteneriatului cu compania chineză, gigantul european deține drepturi exclusive pentru producția, distribuția și exportul mașinilor Leapmotor în afara Chinei, o mișcare strategică menită să- întărească poziția în sectorul electric.
Totuși, colaborarea întâmpină deja obstacole. Uzina din Tychy (Polonia), unde era produs modelul T03, a fost oprită la 30 martie, fără să fie oferită vreo explicație oficială din partea Stellantis. Potrivit unor surse din industrie, nu există planuri de a relua producția acestui model în Europa. În aceeași fabrică se asamblează și alte modele, precum Alfa Romeo Junior, Fiat 600 și Jeep Avenger.



Decizia a fost luată după ce guvernul chinez a ordonat producătorilor să oprească toate investițiile majore în țările din Uniunea Europeană. Mai exact, este vorba despre statele care susțin taxele vamale impuse automobilelor electrice produse în China. Grupul multinațional a precizat că se caută soluții deoarece nu dorește să renunțe la colaborarea cu Leapmotor. Una dintre variante ar fi Spania, care s-a abținut de la votul UE privind noile taxe vamale.
Grupul Stellantis renunțase în noiembrie 2024 la intenția de a fabrica un al doilea model Leapmotor la Tychy. Între timp, vehiculele acestei mărci importate din China sunt deja supuse unui tarif vamal de 21% în Uniunea Europeană, ceea ce complică și mai mult procesul de penetrare a pieței.