AUTOpro
Stiri Prezentari

Evoluții de mijloc de ciclu de fabricație la un campion – Noile Sandero, Sandero Stepway, Jogger și Logan facelift

Dacia Sandero Sandero Stepway si Jogger facelift 2025

Sandero este indiscutabil modelul cu cel mai mare succes de piață din toată gama DACIA. Este liderul care l-a depășit pe legendarul VW Golf și chiar și pe „fratele mai mare, Renault Clio”! Ce poate să adauge producătorul pentru a menține o evoluție atât de spectaculoasă? AUTOpro are răspunsurile…

Dan Vardie, Paris, Franța

Începând din 2017, Sandero a fost în fiecare an cel mai vândut model către clienții persoane fizice din Europa. În 2024, Sandero a fost chiar cel mai vândut automobil din Europa în clasamentul general, devenind primul model Dacia care a depășit pragul de 300.000 de unități vândute într-un singur an (309.392 unități, +14,5% față de 2023). Chiar și în prima jumătate a acestui an Sandero rămâne nr. 1 european în retail!

Sandero si Jogger facelift

La rândul său, Jogger, prima DACIA în segmentul compact, continuă să câștige teren: în 2024 a fost al doilea cel mai vândut vehicul din segmentul C (fără SUV), cu 96.440 unități, +2,4% față de 2023. Sigur, Logan rămâne cel mai vândut model în România și pe alte câteva piețe. Așa cum ne spunea Frank Marotte, Chief Commercial Officer la DACIA, se dorește continuarea acestei povești de succes prin evoluțiile numite „majore” aduse celor patru modele, consolidând poziționarea „value for money”, cu un raport preț/performanță unic pe piață.

La exterior, modelele menționate sunt primele modele care adoptă noua semnătură luminoasă din LED, sub forma unui „T” inversat – la revedere „dublu Y” -, amplasat deasupra noilor proiectoare, accentuând postura robustă a mașinilor și identitatea Dacia. Această semnătură luminoasă este conectată de grila frontală, și ea nouă, printr-o linie fină de puncte albe, ca niște pixeli care contrastează cu culoarea neagră a grilei. Ansamblul grilă/proiectoare este completat de noul spoiler, alcătuind o parte frontală omogenă, asemenea unei singure piese.

În partea din spate, noul design al blocurilor optice LED „pixel” accentuează personalitatea modelelor Sandero, Sandero Stepway și Jogger. Pe Jogger, acestea prelungesc într-un mod estetic luneta hayonului, iar partea lor verticală urmează linia aripilor. Designul îndrăzneț al modelului Sandero Stepway este evidențiat printr-o bandă striată, de culoare negru mat, care se întinde între blocurile optice spate și spoilerul redesenat.

Abordarea outdoor a modelelor Sandero Stepway și Jogger este reafirmată prin noile protecții din Starkle, aplicate pe pasajele roților, pe praguri și pe ornamentele proiectoarelor de ceață. Acest material, dezvoltat de inginerii Dacia și introdus prima dată pe noul Duster, conține 20% plastic reciclat. Realizarea sa dintr-un material care nu necesită vopsire reduce atât amprenta de carbon, cât și vulnerabilitatea la zgârieturi. În funcție de versiune, Sandero, Sandero Stepway, Jogger și Logan dispun de capace de roți noi sau jante din aliaj ușor, precum și antenă tip „aripioară de rechin” în echiparea standard, începând cu nivelul expression.

Noua culoare metalizată Amber Yellow este disponibilă pe Sandero, Sandero Stepway și Logan, iar nuanța Sandstone este propusă pe Sandero, Jogger și Logan. 

Ca un element de legătură între designul exterior și cel interior, noile aeratoare preiau aspectul unui „T” inversat, similar semnăturii luminoase. Bordul și panourile ușilor față sunt îmbrăcate în materiale textile albastre pe versiunea Expression și denim albastru pe versiunea Journey. Sandero, Sandero Stepway, Jogger și Logan beneficiază de materiale textile noi pentru scaune, bord și panouri de uși. Versiunile Essential și Expression primesc un material textil negru pe Jogger, Sandero și Logan, și albastru deschis pe Sandero Stepway.

Versiunea Journey este echipată cu un denim albastru modern și cald, iar versiunea Extreme păstrează tapițeria emblematică TEP microcloud lavabilă, în combinație verde-negru, alături de covorașe din cauciuc în față, spate și portbagaj.

Avem un volan nou, cu ergonomie optimizată. Confortul este amplificat pe motorizările automate hybrid 155 și Eco-G 120, prin noua comandă de transmisie E-Shifter, precum și prin padelele de schimbare a treptelor din spatele volanului (disponibile doar pe Eco-G 120 cu cutie automată).

Noile modele pot fi echipate cu un nou sistem multimedia cu ecran central de 10” și navigație conectată. Instrumentarul digital de 7” beneficiază de un nou design al interfeței. Desigur, nu lipsește YouClip. Pentru cei care nu sunt familiarizați, aceste puncte de fixare pot găzdui diverse accesorii precum: suport pentru tabletă, buzunar de depozitare, suport pentru smartphone, umeraș etc. În plus, două accesorii noi compatibile cu sistemul YouClip sunt disponibile în rețeaua Dacia: un toc pentru ochelari și o geantă pentru cumpărături.

Însă poate cea mai mare noutate este apariția primul full hybrid pe Sandero Stepway – în sfârșit cum a spus toată presa auto europeană! Lansată inițial pe Bigster, noua motorizare hybrid 155 este de acum disponibilă și pe Jogger, înlocuind versiunea hybrid 140, și va fi disponibilă din trimestrul 4 al anului viitor și pe Sandero Stepway — care va beneficia astfel, pentru prima dată, de un sistem de propulsie electrificat. Hybrid 155 combină un motor pe benzină de 1,8 l cu 4 cilindri (109 CP), două motoare electrice (un motor de 50 CP și un demaror/generator de înaltă tensiune), o baterie de 1,4 kWh (230 V) și o cutie de viteze automată electrificată. Aceasta dispune de 4 trepte dedicate motorului termic și 2 pentru propulsia electrică – o tehnologie posibilă datorită absenței ambreiajului.

Această motorizare oferă o experiență de condus plăcută și un consum optimizat, cu emisii și consum reduse cu 10% față de versiunea anterioară hybrid 140 de pe Jogger. În mediul urban, până la 80% din timp se rulează în mod 100% electric, iar pornirea se face întotdeauna în regim electric. Precizăm, sunt declarațiile producătorului pe care – din păcate – nu le putem valida printr-un test independent – vezi articolul precedent despre noile motorizări disponibile cu cutie automată la Bigster și Duster. 

Noile Sandero, Sandero Stepway, Jogger și Logan au acum și Eco-G 120, echipate cu un motor turbo de 1,2 l cu 3 cilindri, mai puternic (120 CP față de 100 CP anterior), care permite pentru prima dată asocierea avantajelor GPL cu cele ale unei transmisii automate. Este vorba despre o cutie automată cu dublu ambreiaj și 6 trepte.

Dacia a mărit capacitatea rezervoarelor GPL, 49,6 l în loc de 40 l pe Sandero, Sandero Stepway, Logan și 48,8 l în loc de 40 l pe Jogger. Autonomia în regim GPL crește astfel cu 20%. Autonomia totală (GPL + benzină) ajunge la 1.590 km pentru Sandero și Logan, respectiv 1.480 km pentru Stepway și Jogger. Din nou, sunt cifrele oferite de producător din testele WLTP. Testele independente vor evalua realitatea de pe drum. Însă oricât de „optimist” ar fi testul oficial WLTP, vom rămâne cu autonomii bine peste 1.000 km, ceea ce este absolut redutabil!

În fine, avem acum și motorul turbo TCE 100 pe benzină de 1,0 l cu 3 cilindri de pe Sandero și Logan, care oferă 100 CP (față de 90 CP anterior), pentru un plus de dinamism în utilizarea zilnică. Acesta rămâne asociat cu o cutie de viteze manuală în 6 trepte.

Interesant este că DACIA are preocupări în zona de conectivitate la bord. însă nu apelează la soluția Google așa cum o face Renault. Discutând cu specialiștii DACIA, am înțeles că se menține colaborarea cu Here pentru navigația proprie a mașinii. Însă când vine vorba de navigație – după principiul „cui nu-i place” – avem la dispoziție Apple CarPlay și Android Auto cu Waze sau Google maps! 

Disponibil standard pe versiunea essential, sistemul Media Control permite controlul funcțiilor multimedia prin comenzile de pe volan, cu afișarea informațiilor despre media și apeluri pe ecranul tabloului de bord. Include 4 difuzoare, conexiune Bluetooth, port USB-C și un suport pentru smartphone integrat în planșa de bord. Noua interfață a aplicației gratuite Dacia Media Control, mai intuitivă, permite controlul funcțiilor radio/media și accesul la alte funcționalități direct de pe ecranul smartphone-ului.

Disponibil standard pe versiunile Expression, Extreme și Journey (opțional pe Essential), sistemul Media Display oferă conectivitate wireless cu Apple CarPlay și Android Auto, prin intermediul noului ecran tactil HD de 10” (față de 8” anterior). Disponibil standard pe Jogger Journey și opțional pe celelalte modele în versiunile Expression și Extreme, sistemul Media Nav Live adaugă navigație conectată cu informații în timp real despre trafic și actualizări de hărți timp de 8 ani. Include și sistemul audio Arkamys 3D Sound System cu 6 difuzoare.

Este de remarcat, pentru prima dată, că un încărcător wireless pentru smartphone este integrat în consola centrală a modelelor Sandero, Sandero Stepway, Jogger și Logan – ideal pentru încărcare rapidă sau menținerea conexiunii wireless cu Apple CarPlay/Android Auto. Este oferit standard pe Jogger Extreme și Journey, și opțional pe celelalte modele în versiunile Extreme și Journey.

Avem chiar și câteva echipamente noi precum faruri automate – optimizează vizibilitatea pe timp de noapte și evită orbirea celorlalți participanți la trafic. Sistemul comută automat între faza lungă și faza scurtă, cameră multi-view – în timpul manevrelor la viteză redusă (ex. parcare), o vedere aeriană a vehiculului și a obstacolelor este afișată pe ecranul central și oglinzi laterale rabatabile electric – utile pentru protejarea oglinzilor în spații înguste sau la parcare pe stradă. Aceste trei echipamente sunt reunite în Driving Pack, oferit standard pe Jogger Journey și opțional pe celelalte modele în versiunile Journey și Extreme.

Regulamentul European GSR 2 impune noi pachete ADAS care conțin frânare automată de urgență (urban/periurban, cu detectare vehicule, pietoni, bicicliști și motocicliști) și sistem de monitorizare a atenției șoferului. Cunoscutul buton „My Safety” inițial introdus pe Duster, apare acum la toată gama, oferind acces rapid la configurarea personalizată a sistemelor de asistență la condus.

Cele 4 modele aflate la mijlocul ciclului de fabricație primesc tehnologie nouă și valoroasă, mergând mai departe de un simplu facelift. Pe de altă parte, vorbim de aceleași tehnologii pe care le regăsim acum la toată gama DACIA, cu aceleași conectivități și ecrane de la Spring și până la Bigster. Diferențele sunt date doar de elemente de grafică suplimentară la modelele mai mari (și mai scumpe). Dacă acest lucru este ok pentru consumator, atunci nu este nimic de zis. Cu alte cuvinte, Sandero, Sandero Stepway, Jogger și Logan nu pionierează nici o tehnologie nouă indiferent că vorbim de propulsie sau conectivitate. Dar – designul salvează familia – avem o nouă semnătură grafică la faruri în forma literei T – în premieră.

Articole similare

Porsche a publicat primele fotografii cu habitaclul viitorului Macan electric

Mihai Morcovescu

Volkswagen a prezentat noul camper van California: în premieră, motorizare plug-in hybrid (VIDEO)

Mihai Morcovescu

Renault intenționează să producă modele electrice în Coreea de Sud