AUTOpro
Stiri

O soluție în premieră – Hybrid-G 150 4×4 cu cutie automată în gama DACIA

Prima Dacia 4x4 cu cutie automata

Îndelung așteptata tracțiune integrală cu o cutie automată își face apariția pe Duster și chiar și pe Bigster. Soluția nu este doar simpla înlocuire a cutiei manuale, ci o motorizare electrică pe puntea spate! Un sistem propriu DACIA , în premieră ! Este această soluție un veritabil 4 x4 pentru Duster? AUTOPro are toate detaliile despre Hybrid-G 150 4×4…

Dan Vardie, Paris, Franța

DACIA se mândrește cu opțiunile GPL pe care le oferă în gama sa. În prezentarea făcută de francezi, am aflat că 40% din vânzări sunt GPL, ocupând o cotă de piață europeană impresionantă de 70%! Tot la nivel continental, propulsia 4×4 ajunge la 20%; evident în România este cel puțin dublă. Cu asemenea rezultate, inginerii francezi au combinat tot ce se putea pentru a veni cu o soluție considerată extrem de versatilă: Hybrid-G 150 4×4 ! Atât pentru Duster cât și pentru Bigster. 

Hybrid-G 150 4x4

Sistemul hybrid bi-fuel are un propulsor 1,2 l mild hybrid 48V de 140 CP amplasat pe puntea față. Pe puntea spate apare un motor electric de 31 CP, ducând puterea totală la 154 CP, cu un cuplu de 230 Nm și până la 87 Nm pentru motorul electric. Motorul termic este cuplat la o cutie automată cu dublu ambreiaj și 6 trepte, dotată cu palete de schimbare a vitezelor pe volan – o premieră pentru marca Dacia. Motorul electric de pe puntea spate la Hybrid-G 150 4×4 este asociat cu o cutie inovatoare cu două trepte, complet decuplabilă.

Hybrid-G 150 4x4 specs

Această cutie cu două trepte de pe Hybrid-G 150 4×4 permite un cuplu ridicat la viteze reduse pe prima treaptă, dar și o eficiență crescută la viteze mari, reducând turația motorului electric. Astfel, se asigură o tracțiune eficientă pe puntea spate până la 140 km/h. Modul neutru (decuplare) elimină complet pierderile prin frecare în regim de rulare 4×2, contribuind la un consum optimizat.

Paletele de pe volan permit schimbarea manuală a treptelor de viteză, fiind utile în situații precum condusul off-road, tractarea sau deplasarea în zone montane.

Producătorul afirmă că datorită bateriei Li-Ion de 48V cu o capacitate de 0,84 kWh, care se reîncarcă automat în fazele de decelerare și frânare, și a motorului electric conectat la roțile spate, sistemul permite numeroase faze de rulare în mod 100% electric. În trafic urban – afirmă producătorul – Duster și Bigster Hybrid-G 150 4×4 pot funcționa până la 60% din timp în regim electric. AUTOpro a stat de vorbă cu inginerii prezenți la prezentarea de la Paris și a întrebat cum se poate demonstra în mod independent o asemenea afirmație? Specialiștii DACIA au afirmat că în cadrul omologării WLTP sunt adunate toate datele necesare care au condus la această cifră redutabilă. Însă au admis că realizarea unui test independent care să poată valida această performanță, practic, este imposibilă.

Hybrid-G 150 4x4 specs

Noul sistem Hybrid-G 150 4×4 bi-fuel oferă acces la avantajele economice ale GPL-ului, al cărui preț pe litru continuă să rămână scăzut. Potrivit producătorului, această tehnologie de pe Hybrid-G 150 4×4 permite reducerea costurilor de utilizare cu până la 30%, precum și scăderea emisiilor de CO₂ cu 20 g/km comparativ cu actuala versiune 4×4 mecanică (mild-hybrid 130 4×4). S-a spus adesea că GPL a înlocuit practic motorizările diesel. Uitându-ne la cifrele legate de emisii, dar și la cele de piață, afirmația este cât se poate de reală. La Dacia Duster și Bigster dieselul este istorie, iar vânzările demonstrează că nimeni nu-i duce dorul… 

Cele două rezervoare – 50 litri pentru benzină și 50 litri pentru GPL – asigură o autonomie de până la 1.500 km (ciclu WLTP, pentru Duster), fără realimentare. Este o altă cifră spectaculoasă, care va trebui validată în teste independente. Mai există și o nuanță mai subtilă aici. DACIA are acces prin Horse Powertrains – unde grupul Renault este acționar 45%, iar Geely are tot 45% – la cele mai noi tehnologii „extended ranger”, care au doborât recordurile de autonomie! Însă – iată, se dovedește încă o dată – DACIA a decis să nu preia nimic – cel puțin deocamdată – din aceste propulsii care vin de la Gelly.

Acest grup motopropulsor are un consum de combustibil, cu valori medii de 7,1 – 7,2 l/100 km (GPL) / 5,5 – 5,6 l/100 km (benzină). Emisiile de CO2 sunt, respectiv, de 116 – 118 g/km (GPL) și de 124 – 126 g/km (benzină). La prezentarea de la Paris, am aflat că această motorizare poate fi comandată începând cu octombrie 2026. Există și o versiune pe benzină, care va fi disponibilă din 2026. 

Tracțiunea integrală a versiunii Hybrid-G 150 4×4, asigurată de motorul electric de pe puntea spate, oferă câteva avantaje. Cutia cu 2 trepte are o acoperire a utilizării 4×4 de la 0 la 140 km/h. Puntea spate decuplabilă reduce frecările interne și, implicit, consumul și emisiile de CO₂. Cuplul este disponibil instantaneu în momentul detectării pierderii de aderență. Utilizare facilă atât pe drumuri asfaltate, cât și în condiții off-road.

Hybrid-G 150 4x4 specs

Duster și Bigster hybrid-G 150 4×4 oferă 6 moduri de conducere, adaptate diverselor condiții de drum. Auto – comutare automată între modurile 4×2 și 4×4. Eco – eficiență maximă, cu activare 4×4 în caz de aderență redusă. Snow – siguranță sporită pe drumuri alunecoase. Mud / Sand – mod 4×4 dedicat terenurilor moi. Lock – pentru off-road pe terenuri accidentate, la viteze reduse. În fine, Hill Descent Control – controlul direcției și stabilizarea vitezei la coborâre pe suprafețe alunecoase (între 4 și 30 km/h).

Sigur că „elefantul din sală” a fost despre cât poate să funcționeze sistemul 4×4 în off-road de pe Hybrid-G 150 4×4 și dacă este la fel de performant ca sistemul mecanic 4×4. Inginerii francezi ne-au spus că sistemul 4×4 este apelabil atât timp cât este nevoie, chiar și în traseu off-road. Chiar dacă bateria este mult prea mică pentru o alimentare a motorului electric de pe puntea spate, specialiștii DACIA ne-au spus că nu este o problemă, pentru că motorul față oferă suficientă energie electrică pentru puntea spate. Chiar dacă teoretic ar fi posibil, ne putem întreba în condiții off-road, motorul de pe puntea față are suficientă „treabă” cu puntea față de unde ne întrebăm câtă rezervă mai are și pentru a genera energie pentru spate? O altă discuție a fost legată de consumul de combustibil în aceste condiții, iar inginerii ne-au confirmat că vom avea alte consumuri mai ridicate, cum este și firesc. Ca un exemplu concret, unul dintre speakeri ne-a spus că intern au făcut teste în nisip și sistemul a funcționat bine timp de peste 20 minute! 

Aceiași specialiști au recunoscut că acest sistem Hybrid-G 150 4×4 cu cutie automată este destinat în principal rulajelor on-road și poate fi folosit ocazional și la off-road. Este un sistem util la ieșirea dintr-o situație de rupere de aderență pe față, poate chiar corectă la viteze redutabile, orice tendință de ieșire din trasa ideală, mai ales pe drumuri cu aderență mai scăzută. Dar pentru cei care s-au obișnuit cu performanțele off-road ale lui Duster, probabil nu vor fi prea încântați cu ce oferă această soluție. Sigur, cu ocazia primelor teste cu noua soluție Hybrid-G 150 4×4 vom putea trage primele concluzii în teren. Poate chiar printr-un test comparativ cu versiunea mecanică. Oricum, chiar și dacă „bănuiala” noastră va fi confirmată, performanța soluției propuse de DACIA este una remarcabilă, care aduce idei noi interesante, și nu doar la DACIA, ci în industrie în general în lumea 4×4. Chiar înainte de DACIA Product Days, producătorul a anunțat noi motorizări pe Duster, oferind mai multă putere și rafinament, păstrând în același timp prețurile accesibile, caracteristice mărcii Dacia. Motorul Hybrid 155 înlocuiește versiunea Hybrid 140, motorul Mild Hybrid 140 înlocuiește versiunea Mild Hybrid 130, iar Eco-G 120 înlocuiește versiunea Eco-G 100. Acum Duster propune o gamă completă de 4 motorizări, inclusiv noul Hybrid-G 150 4×4, toate conforme cu norma de emisii EU6e bis.

Articole similare

Toyota a fost și în 2023 cel mai mare producător auto din lume

Mihai Morcovescu

KIA a prezentat noua PV5, primul vehicul utilitar electric din istoria mărcii

Mihai Morcovescu

Fiat Chrysler și PSA, verde de la UE pentru fuziune

Florin Amariei