AUTOpro.ro
Generale

Lotus Elise la 25 de ani: aniversarea de argint pentru mașinuța verde care a revoluționat industria

Lotus Elise, mașina care a devenit legendă și a influențat întreaga industrie auto, a fost lansată în urmă cu 25 de ani, pe 12 septembrie 1995. O mașină care apare o dată la o generație, numită după nepoata președintelui de atunci al Lotus, care a reașezat șoferul în centrul industriei auto.

Patrick Peal a fost șef de comunicații pentru Lotus în 1995 și amintește unele dintre poveștile mai puțin cunoscute din acea vreme – cele care nu au făcut niciodată titluri pentru că Elise în sine le-a dominat.

Mașina care a devenit Elise a fost desemnată următoarea în secvența „număr” a Lotus ca fiind 111 (numărul 110 fiind bicicleta Lotus care încă deține recordul UCI Absolute Hour și 112 o mașină F1 pentru sezonul 1995) .

Elise urma să fie numit de fapt Lotus 111 – pentru a fi pronunțat One-Eleven – revenind la Lotus Eleven din 1956, dar și Lotus 23 din 1962. Conceptul Elise a fost un succesor spiritual pentru ambele. Dar cu doar câteva săptămâni înainte de dezvelirea planificată, președintele Lotus, Romano Artioli, a prezentat numele „Elise”, astfel încât a fost proiectat în grabă un logo și material promoțional, iar numele a fost înregistrat la autoritățile mărcilor comerciale.

Patrick, care este astăzi CEO al Ambulanței Aeriene din Anglia de Est, și-a amintit: „Am cumpărat chiar și plăcuța de înmatriculare M111 LCL pentru a fi folosită pe unul dintre prototipurile deghizate și am sugerat deja presei că acesta va fi numele al mașinii noi!”

„În retrospectivă, domnul Artioli a avut dreptate. Elise a fost numele perfect pentru mașină, împărtășit cu o fetiță jucăușă – nepoata sa Elisa – care a ajutat la lansarea mașinii în lume”, a adăugat acesta.

De la Londra la Frankfurt

Planul inițial era de a dezvălui Elise la Londra Motorfair la mijlocul lunii octombrie 1995. Cu toate acestea, calendarele au fost stricate și mai mult, deoarece Artioli a decis cu patru săptămâni înainte de Salonul Auto de la Frankfurt, organizat cu o lună mai devreme, că Elise ar trebui să fie dezvăluit acolo. Raționamentul lui: „cu cât scena este mai mare, cu atât este mai mare bangul publicității.”

Transformarea extrem de strânsă a însemnat că fotografiile oficiale de presă trebuiau făcute rapid peste noapte într-un studio din nordul Norwich. Culoarea aleasă pentru mașina de spectacol de la Frankfurt a fost un verde de curse metalic, cu interior cafeniu și, așa cum a explicat Patrick, acest lucru a însemnat că culoarea de fundal la filmare a devenit aproape la fel de importantă ca și cea a mașinii.

„Aveam nevoie de un fundal pentru a compensa verdele de curse al mașinii – alegerea evidentă ar fi fost o culoare conservatoare, cum ar fi gri, dar Lotus nu respectă convenția și am ales un galben muștar strălucitor. A scos perfect în evidență forma, liniile și în special culoarea mașinii și, bineînțeles, a fost și o referință la culorile logo-ului Lotus, livrarea mașinilor de curse F1 ale echipei din anii 1960 și, mai subtil, condimentul cultivat în Norfolk!”

De asemenea, trebuie amintit că tehnologiile aflate sub capota Elisei au fost inovații pentru acea vreme. Elise a avut atât de multe premii mondiale, dar șasiul din aluminiu extrudat și lipit a fost cel care a captat cel mai mult emoția publicului.

Șasiul înaintea mașinii

Din nou, într-o abatere de la normă, Lotus a condus Elise dezvelind șasiul și doar apoi mașina completă. După cum a explicat Patrick: „Am decis să dezvăluim primul șasiul, complet cu suspensii, frâne și cadru secundar. Am vrut ca lumea să se îndrăgostească de tehnologia și ingineria Elise, precum și de mașina reală. În plus, întreaga structură ar deveni un punct de discuție și o reclamă pentru Lotus Engineering.”

Planul a funcționat, după cum a dovedit numărul de directori din industria auto care se înghesuiau în jurul șasiului în timpul presei de la Frankfurt. „Am păstrat chiar și o pedală de accelerație în buzunarul jachetei pe care o voi produce în timpul conversațiilor pentru a arăta despre ce era vorba în tehnologia de aluminiu extrudat. Era atât de ușor și îngrijit – nu cântărea decât un portofel mic și rezuma perfect mașina și inovația!”

Așa cum s-a întâmplat de atâtea ori în trecut, 12 septembrie 1995 a fost o ocazie în care Lotus a făcut ca industria auto mondială să se oprească și să ia act.

Patrick a asemănat-o cu a fi pe grila F1 în anii 1970, spunând: „Alte echipe ar fi întotdeauna cu ochii pe Colin Chapman pentru a vedea cum ar fi ultima sa mașină F1. Nu au știut niciodată la ce să se aștepte, în afară de faptul că ar fi pionier și au fost întotdeauna luați prin surprindere. A fost la fel și la Salonul Auto de la Frankfurt, dar în locul echipelor de F1, celelalte companii de automobile au fost uluite de ceea ce am venit, spunând cum „Lotus a făcut-o din nou!”

„Știam că Lotus Elise poate revoluționa industria auto și, cu siguranță, a făcut-o! A fost o perioadă strălucitoare și sunt atât de mândru că am făcut parte din ea! ”

Articole similare

Mitsubishi a lansat noul L200 la Geneva

Stan Robert

Renault Megane RS 265 Red Bull RB8 Limited Edition gata pentru debut

Autopromag

Imperial Ambassadors Bring Incredible Travel Stories to the World

Mihai Predescu

Leave a Comment