AUTOpro.ro
COMMENT

Comment: Viitorul devine electric foarte repede…

Dan Vardie

Forumul `„Energie verde & Electromobilitate sustenabilă” a demonstrat aproape fără posibilitatea de a combate în vreun fel, că viitorul automobilului este 100 % electric. Iar ritmul actual – mai ridicat ca oricând- se va accelera și mai mult! Mașinile cu propulsie ICE vor deveni istorie mai repede decât vă așteptați… Inclusiv aici pe plaiuri mioritice.

Organizat sub egida organizației Europene „AUTOBEST Summit Series”, Forumul on-line „Energie verde & Electromobilitate sustenabilă” a adus o serie de speakeri de calibru național și internațional. Dr Andy Palmer, fost CEO Aston Martin până acum 3 luni, este „părintele” lui Nissan Leaf, la vremea acea fiind top executivul nr. 2 la Nissan, după Carlos Ghosn. Prof. David Greenwood, conduce laboratorul de cercetare pentru baterii Li-Io al Universității din Warwick, UK, și este autorul a numeroase lucrări despre evoluția electomobilității. Greg Archer, este o personalitate foarte vocală a celei mai cunoscute organizații de la Bruxelles care militează pentru transporturi curate, „Transport & Environment”. Toți trei au vorbit live în cadrul acestui Forum, oferind 3 perspective complementare asupra evoluției electromobilității.

Sunt foarte multe lucruri care s-au spus în premieră și chiar mai multe concluzii care ne oferă o mult mai bună înțelegere a viitorului care ne așteaptă. Aici în AUTOpro vom reveni cu detalii de la fiecare din speech-urile acestor voci globale dar și de la cele mai autorizate voci din România, începând cu Mircea Fechet, Ministrul mediului, continuând cu Nicolae Havrileț, Secretar de Stat la Ministerul Economiei și Energiei și Dan Vatamanu, Președintele AFM și până la Prof. Anton Anton, reputat specialist în energie și fost Ministru al Energiei. Timp de 9 ore au fost prezentate un nr. impresionant de perspective noi, de tehnologii și strategii fără precedent. Autoritățile au prezentat în premieră inițiative menite să contribuie de electromobilitatea României. Hidroelectrica, partenerul principal al Forumului, a dezvăluit în premieră, trecerea la fabricarea „hidrogenului verde” după o nouă tehnologie în premieră mondială, cea mai avansată formă de conservare a energiei verzi. Revenim pe larg aici în AUTOpro.

Propulsia electrică

Toți cei prezenți au spus cât se poate de clar că soluția EV este ireversibilă și se apropie cu pași mult mai repezi decât ne puteam aștepta doar cu un an în urmă. Cifrele de vânzări EV din Europa dar și din România ne arată că mașinile electrice au fost puternic „stimulate” de COVID. În general, mașinile verzi – aici intră, pe lângă EV și plug-in hybrid, hibride de toate felurile, extended range, Ethanol, GPL și GNC- s-au „înmulțit” substanțial în detrimentul mașinilor cu propulsii clasice ICE. Că dieselul este într-o continuă scădere nu mai este o noutate dar pentru prima dată, cota de piață a benzinei a coborât sub 50% in UE! Mașinile EV și Plug-in au ajuns aproape de 10% iar hibridele au urcat spre aproape 13%. În ritmul acesta, în 2021 toate mașinile verzi vor ajunge spre 30%, o cotă de neimaginat chiar și la începutul acestui an când s-a declanșat pandemia în Europa. Sunt tot mai multe țări care încep să facă planuri concrete de trecere la electromobilitate. Un exemplu foarte bun este Marea Britanice care își propunea anul trecut să elimine automobilele cu combustibil fosil până în 2040. Anul acesta, Boris Johnson,  a devansat decizia cu un deceniu! Adică UK să devină „fosil free” în 2030! Iar zilele acestea se așteaptă ca același Prim Ministru să anunțe în zilele următoare că Marea Britanie va elimina ICE mult mai repede, până în 2025! Chiar dacă nu se referă la hibridele care folosesc și motoare pe benzină, anunțul care urmează este fabulos, ce prefigureză un ritm galopant al electrificării.

Specialiștii străini prezenți la Forum au arătat la unison că soluția validată de furnizare a energiei electrice la bordul autoturismelor este bateria Li-Io. Aceasta tehnologie se va îmbunătăți în următorii ani, prin folosirea de noi tehnologii – de care tot vorbim și noi la AUTOpro de ceva timp: Iron Phosphate, high nikel, folosirea siliconului pentru anod, Sodiu Ion sau Lithium Sulphur. Aceste noi tehnologii vor permite nu doar creșterea puterii și a densității energetice dar și scăderea prețurilor bateriilor. Palmer a reamintit că la 100 $/ kWh de baterie, prețul EV devine comparabil cu versiunea similară ICE. Acest lucru începe să se întâmple deja. Tesla va lansa în următorii 2 ani, noile sale celule de baterie care pot coborî și până la 65$ / kWh. Dacă această promisiune asumată de Elon Musk, devine realitate, EV-urile vor deveni chiar mai ieftine decât orice versiune ICE!

O altă promisiune mult trâmbițată este bateria Solid State. Însă specialiștii prezenți la Forum au arătat că producția industrială a acestei soluții, nu va veni mai devreme de 2030. Mai merită așteptat până atunci? Greg Archer: „Nu va mai conta în niciun fel în competiție. Până vin bateriile Solid State, toate celelalte tehnologii Li-Io vor evolua atât de spectaculos în această decadă încât soluția Solid State va fi mai puțin performantă oricum! Din păcate, va veni prea tîrziu!”

Pentru autoturisme, SUV-uri, pick-up-uri și chiar LCV – vehicule comericale ușoare – soluția este clară, nu mai trebuie căutată. Toate vor fi echipate cu baterii Li-Io, înglobând aceste noi tehnologii, pe măsură ce devin industrial fezabile. Tot o concluzie a Forumului este că soluția pentru autobuzele urbane este tot EV. Orice alte căutări sunt inutile.

Hidrogenul – soluția alternativă

Viitorul hidrogenului în electromobilitate este poate mai puțin clar. Dacă în viitorul autoturismelor nu mai are nici o șansă, ar putea conta la camioane grele. Acestea au de transportat cantități mari, pe distanțe foarte mari, cu opriri pentru realimentare cât mai scurte. Soluția EV nu poate funcționa. Prof. Greenwood a arătat că la un camion de 40 t, pentru o autonomie de 800 km, ai nevoie de o baterie de 9 t, care implică un cost de 150.000 $. Iar ca să încarci această baterie în 30 min, ai nevoie- teoretic- de o stație de 2MW ! Evident că este exclus! Soluția celulă de combustibil cu hidrogen, are avantajul că alimentarea este mult mai rapidă și mult mai ieftină pe camion. Dânsul ne spune că aceeași autonomie o poți obține cu doar 30 kg de hidrogen care implică costuri de 15.000 $ pe camion. Adică nu doar de 10 ori mai puțin decât EV dar și mult mai rezonabil în ecuația economică a unui camion greu.

La Forum s-au discutat și perspectivele transportului maritim și aerian. Aici lucrurile nu mai au nimic de face cu soluția baterie electrică. Nu există nici acum și nici nu se întrevede în următoarele decade vreo soluție miraculoasă. Pentru aceste domenii, hidrogenul poate fi o discuție însă mult mai probabil, se va merge către combustibili sitetici și bio –combustibili. Numai că – au spus-o cei trei invitați internaționali- în viitor, soluția bio-combustibililor va comporta dezbateri foarte complicate: combustibil vs hrană! De aceea, acestă resursă va rămâne limitată și trebuie rezervată exclusiv acestor tipuri de transporturi, mai ales aviației.

Din această perspectivă, soluția ethanol pentru mașini este una fără viitor. După cum este și cea oferită de GPL sau GNC. În aceiași ecuație a viitorului incert se înscriu chiar și hibridele de tot felul. La fel de adevărat, astăzi, toate aceste soluții sunt viabile, în fereastra de oportunitate oferită de tranziția la automobilul electric. Anii care vor urma până în 2025 vor vedea tot mai multe hibride pe străzi care vor înlocui tot mai mult tehnologiile clasice ICE. Este de aștepatat ca la nivelul UE în 2025, structura pieții mașinilor noi să fie total diferită de cea de azi. Este tot mai clar că hibridele vor ocupa o cotă de piață de 40- 50% în timp ce motorizările clasice ICE vor fi sub 25%, cu dieselul foarte probabil să nu urce peste 5%! La acea vreme, mașinile electrice și plug-in hibridele vor genera probabil 25-30% din piețele Europei.

Electromobilitatea în România

Deși poate greu de crezut pentru unii, România se va înscrie în aceste tendințe așa cum o face și acum. Așadar, 2021 va fi un an în care evoluția vânzărilor de hibride și mașini electrice va continua cu o dublare a cotei actuale. În 2022, este de așteptat ca piața noastră să numere 15-20% cotă de piață pentru EV-uri – în mare măsură datorită lui Dacia Spring dar și altor modele EV care vor veni la prețuri foarte bune. 2025 ne va arăta o piață românească de mașini noi cu mai puțin de 50% mașini clasice ICE, în ton cu evoluțiile de care vorbeam la nivel continental.

Iar după 2025, hibridele vor ceda destul de repede cotele de piață mașinilor pur electrice. Toți specialiștii întruniți la Forum au fost de acord că la nivelul lui 2030, piețele Europei vor avea cel puțin 50% mașini electrice. Motorizările clasice ICE vor fi mici – sub 10- 15% – iar dieselul va fi practic dispărut. Incredibil cât de rapide vor fi aceste schimbări! Este tot mai clar că ne aflăm în epoca cea mai disruptivă a existenței automobilului. După prima sută de ani de automobil, am intrat în următorul secol care nu mai vrea să păstreze aproape nimic din primul…

Articole similare

Carlos Tavares despre Stellantis: „Great, rather than big”

Dan Vardie

COMMENT: Ce se ascunde în spatele reorganizării Renault?

Dan Vardie

Controversa SSC Tuatara. A fost sau nu stabilit un nou record de viteza?

Florin Amariei

Leave a Comment