AUTOpro
Analiza

DIESELGATE 2: amenzi de până la 127 miliarde $/an pentru VW

Volkswagen AG și Bosch au cerut marți Curții Supreme a SUA să anuleze o hotărâre a instanței inferioare care spunea că două state ar putea solicita penalități financiare care ar putea totaliza miliarde de dolari (până la 127 miliarde $/an) pentru excesul de emisii cauzate de automobilele pe motorină. Cele două companii doresc anularea deciziei luate în unanimitate de către Curtea de Apel SUA prin care se hotărăște faptul că Salt Lake County (Utah) și  Hillsborough County (Florida) pot cere penalități financiare fabuloase pentru update-urile făcute la automobilele poluante după ce acestea au fost vândute.

Volkswagen – producător sau mecanic?

Aceasta este marea întrebare la care trebuie să răspundă Curtea Supremă din SUA, iar de răspuns va depinde dacă mai mulți producători care au comercializat automobile diesel în SUA vor primi amenzi colosale sau nu. Evident, primul vizat și ce cel mai rău afectat este VW!

Pentru a preîntâmpina un DIESELGATE 2, argumentul lui VW este constituit de faptul că acesta s-a comportat ca un producător atunci când a actualizat software-ul automobilelor pe care le comercializase deja (automobile din „lotul DIESELGATE”), iar legile federale specifică faptul că orice producător are dreptul să facă astfel de actualizări și că nici o curte inferioară sau locală nu poate impune sancțiuni financiare împotriva unor astfel de acțiuni. Pe de altă parte, Curtea Supremă din Ohio a declarat ieri că VW s-a comportat ca un mecanic atunci când a actualizat software-ul, iar un mecanic nu este protejat de legile federale în aceeași manieră precum un prodcător!

Volkswagen a declarat instanței de judecată că decizia instanței de apel „amenință să arunce una dintre cele mai mari industrii americane în haosul de reglementare, în detrimentul producătorilor, dealerilor, consumatorilor și mediului”.

Marți, Curtea Supremă din Ohio a ascultat argumente orale în procesul statului împotriva Volkswagen cu privire la daunele cauzate de emisiile de la 14.000 de mașini înregistrate în Ohio. VW a declarat în documentele puse la dispoziția instanței din Ohio că acuzele aduse împotriva sa în această instanță ar putea conduce la penalități ce „ar putea totaliza 350 de milioane de dolari pe zi, sau mai mult de 127 de miliarde de dolari pe an, pe o perioadă de mai mulți ani”.

Ohio a declarat că VW s-a angajat în „rechemări înșelătoare” după ce vehiculele au fost vândute și „încearcă să responsabilizeze Volkswagen pentru modificarea mașinilor clienților săi – mașini pe care clienții le cumpăraseră și le folosiseră deja – pentru a se sustrage legilor privind emisiile”. În acest proces, cea mai înaltă instanță din Ohio va stabili dacă Volkswagen AG s-a comportat ca un mecanic sau un producător atunci când a actualizat computerele din mașini pentru a evita datele privind emisiile și va stabili dacă producătorul auto poate plăti o amendă de 350 de milioane de dolari pe zi sau poate scăpa de orice sancțiune de stat.

Implicații pentru alți producători

În septembrie anul trecut, Agenția pentru Protecția Mediului a anunțat un acord de 1,5 miliarde de dolari cu Daimler pentru a rezolva acuzațiile aduse producătorului german pentru softurile de înșelare a emisiilor.

Volkswagen a menționat că Hillsborough County i-a dat în judecată pe Daimler și Bosch și a citat un document potrivit căruia ar putea aduce un proces de înșelăciune a emisiilor și împotriva Fiat Chrysler, cunoscută acum sub numele de Stellantis.

Volkswagen a soluționat acțiunile penale și civile din SUA provocate de scandalul emisiilor (celebrul DIESELGATE) pentru mai mult de 20 de miliarde de dolari, dar acest lucru nu a protejat-o de răspunderea guvernului local și de stat, a constatat instanța de apel, menționând că erau „conștienți de faptul că concluzia noastră poate avea ca rezultat o răspundere uluitoare pentru Volkswagen.”

Curtea din Ohio a adăugat că „se datorează unei conduite care nu ar fi putut fi anticipate de Congres: manipularea intenționată a vehiculelor de la Volkswagen pentru a crește poluarea aerului”.

Judecătorul de district american Charles Breyer, care a decis în favoarea VW în 2018, a menționat că, în cazul DIESELGATE2, „posibilele sancțiuni ar putea ajunge la 30,6 milioane de dolari pe zi și 11,2 miliarde de dolari pe an” în cazul celor două county-uri din Florida și Utah.

Articole similare

România răspunde timid tredului eco

administrator_autopromag

Primul drive test cu Tesla Model X în România

administrator_autopromag

Nissan Leaf este cel mai vândut model electric în Europa

Stan Robert

Leave a Comment