AUTOpro
Generale Stiri

Sfat Nokian Tyres: Verificați pneurile înainte de a pleca la drum de sărbători

Perioada sărbătorilor de iarnă este o perioadă aglomerată pentru marea majoritate a participanților la trafic. Înainte de a pleca la drum lung, pneurile sunt printre primele lucruri care trebuie verificate. Utilizarea unei echipări corecte permite deplasarea în siguranță chiar și în condiții de drum alunecos sau cu vizibilitate scăzută. Conducătorii auto trebuie să se asigure că anvelopele lor sunt în stare bună și oferă aderență optimă cu calea de rulare.

Anvelopele de iarnă necesită mai mult aerNokianTyres_PressureCheck

Anvelopele tind să piardă aer pe parcursul timpului și necesită reumpleri periodice. Presiunea din anvelope solicită o atenție specială cu precădere iarna. Deși pentru fiecare model de autoturism există valori recomandate pentru presiunea anvelopelor, de regulă acestea sunt mai mici decât valorile de presiune recomandate pentru anvelopele de iarnă.

„Variațiile de temperatură alterează presiunea din anvelope. O scădere a temperaturii de 10 grade va scădea presiunea din anvelope cu aproximativ 0,1 bari. Din acest motiv, iarna recomand umflarea anvelopelor cu 0,2 bari (20 kPa) peste valoarea recomandată de producătorul auto,” afirmă Matti Morri, Technical Customer Service Manager, Nokian Tyres.

Morri recomandă, de asemenea, verificarea presiunii anvelopelor „la rece”, deoarece anvelopele „încălzite” prin rulare vor avea întotdeauna o presiune mai mare. Presiunea corectă a anvelopelor are un efect important asupra manevrabilității și uzurii acestora. Pneurile cu presiune mai redusă decât cea nominală oferă o siguranță scăzută, deoarece distanțele lor de frânare vor fi mai lungi, manevrabilitatea lor mai scăzută și vor fi, în general, mult mai susceptibile la deteriorare. Se recomandă, de asemenea, verificarea presiunii dinroata de rezervă și menținerea acesteia la o valoare mai ridicată decât cea din anvelopele utilizate în mod curent, deoarece presiunea tinde să scadă în timp.

Adâncimea benzii de rulare indică starea anvelopelor

Anvelopele, fiind realizate din mai multe tipuri de materiale complexe, printre care și mai multe tipuri de cauciuc, se uzează în mod diferit în funcție de puntea pe care sunt montate. Cu toate acestea, uzura acestora se poate egaliza dacă se realizează schimbarea anvelopelor de pe o punte pe cealaltă. De regulă, schimbarea anvelopelor de pe față pe spate și viceversa, o dată pe an, este suficientă pentru egalizarea uzurii. Nerealizarea acestui schimb, de cele mai multe ori rezultă în uzarea inegală a unui set de anvelope, unele anvelope rămânând în stare bună, iar celelalte devenind inutilizabile. De aceea, se recomandă menținerea unei diferențe între adâncimile benzilor de rulare ale anvelopelor de pe punți diferite care să nu depășească 2 mm.

„Un set de pneuri în stare bună și cu uzură uniformă va oferi întotdeauna cea mai bună manevrabilitate. Însă dacă o pereche de anvelope este mult mai uzată decât cealaltă, din motive de siguranță, se recomandă utilizarea celor în stare mai bună pe puntea din spate. Adâncimea benzii de rulare și proeminența țintelor sunt indicatori buni în acest sens. Oferind roților din spate aderență optimă la suprafața de rulare va ajuta la prevenirea celor mai periculoase scenarii, de genul celora în care vehiculul își pierde stabilitatea și intră în derapaj,” explică M. Morri.  

Uzura anvelopelor poate fi cuantificată prin măsurarea adâncimii benzii de rulare. Se recomandă ca adâncimea benzii de rulare să se găsească în jurul valorii de patru milimetri. Odată ce adâncimea benzii de rulare scade sub acest nivel, iar profilul anvelopei este în mod clar uzat, între pneu și calea de rulare se va genera un coeficient de frecare mai mic. Anvelopele complet uzate provoacă pierderea stabilității. Iarna, pe un carosabil acoperit cu mâzgă, spre exemplu, adâncimea profilului necorespunzătoare poate duce la imposibilitatea pneului de a elimina complet stratul de mâzgă dintre pneu și calea de rulare. Același fenomen se manifestă și în cazul acvaplanării. Vehiculul devine greu de controlat, iar acest lucru crește riscul de a ieși de pe carosabil.

„O anvelopă bună, cu aderență suficientă, va respecta comenzile șoferului și chiar va corecta erorile de virare. Este ușor să conduci atunci când anvelopa se comportă logic și poți simți limitele aderenței,” spune Morri.Nokian_Weatherproof_release

Măsurarea adâncimii benzii de rulare se poate realiza cu ușurință acasă, utilizând o monedă sau un chibrit. Un scurt ghid practic se regăsește aici. La anvelopele moderne se poate observa adâncimea benzii de rulare rămase fără a fi nevoie de măsurare. Spre exemplu, indicatorul de siguranță DSI (Driving Safety Indicator) patentat de Nokian Tyres, arată adâncimea profilului în centrul benzii de rulare, în milimetri. În plus față de seriile de numere, anvelopa poate, de asemenea, prezenta simbolul fulgului de nea. Odată ce simbolul s-a uzat complet, anvelopele trebuie înlocuite.

Sfaturi pentru încărcarea vehiculului (la cumpărăturile  de Crăciun)

La încărcarea vehiculului se recomandă așezarea încărcăturii mai grele la bază, cât și legarea sau susținerea oricăror obiecte libere, astfel încât acestea să nu se răstoarne la o frânare bruscă.

Asigurați-vă că lichidul de parbriz este rezistent la îngheț și nu uitați să aveți la bord o vestă reflectorizantă, lanternă și haine groase, în caz că rămâneți înzăpeziți. Rezervați-vă timp suficient, luați o gustare la pachet, faceți câte o oprire din când în când și mențineți-vă dispoziția de sărbătoare. Acestea sunt cele mai bune instrumente împotriva traficului aglomerat de sărbători,” rezumă Morri.

Listă de verificare rapidă pentru anvelopele de iarnă:

  • Verifică presiunea anvelopelor o dată la câteva săptămâni. Presiunea din anvelope are un efect important asupra manevrabilității și uzurii acestora. Iarna, menține presiunea anvelopelor cu 0,2 bari mai mare.
  • Măsoară adâncimea benzii de rulare de câteva ori pe sezon. Dacă adâncimea benzii de rulare este sub 4 milimetri este momentul să înlocuiești anvelopele.
  • Schimă anvelopele între punți. Dacă diferența dintre benzile de rulare este mai mare de 2 milimetri, trebuie să schimbi anvelopele de pe o punte pe cealaltă.
  • Verifică vechimea anvelopei. În condiții de utilizare activă, anvelopele rezistă aproximativ 6 ani. Odată ce anvelopele ajung la o vechime de 10 ani, acestea nu mai trebuie folosite. Compusul format din diferite tipuri de cauciucuri se întărește odată cu trecerea timpului, reducându-se astfel aderența.

Articole similare

Fereastra de oportunitate PHEV este în curs de închidere

Filip Sîrbu

Mercedes-Benz recheamă la service 135.000 de autoturisme

Robert Stan

Asociaţia Industriei Auto Germane: piaţa auto europeană va scădea cu 25%

Robert Stan

Leave a Comment