AUTOpro
Stiri

COMMENT: Mitsubishi, între a fi sau a nu fi în Europa!

Dan Vardie

După o investigație jurnalistică efectuată în premieră de AUTOpro, se dovedește că Mitsubishi se pregătește să părăsească Europa. Pentru cei mai vechi cititori AUTOpro, este mai curând ultima evoluție a unui proces început acum mai bine de 5 ani…

„Small but Beautiful” este numele noii strategii lansate de Mitsubishi Motors Corporation (MMC) sub conducerea noului CEO, Takao Kato. Acesta l-a înlocuit în această vară pe Matsuko Osamu, care rămâne Preșdintele Consiliului de Administrație MMC. AUTOpro a fost prima publicație din România care a cerut detalii la un comunicat MMC destul de vag care vorbea despre noua filozofie de vânzare în regiuni precum Oceania sau Africa dar nimic despre Europa. Din această investigație, a reieșit clar că MMC nu mai lansează nici un model nou – nici măcar Outlander PHEV, lider de piață în Europa în segmentul său. Se rezumă la service-ul modelelor deja vândute și la comercializarea stocurilor existente. Însă dincolo de aceste acțiuni, nu mai avem nici un fel de vizibilitate.

Cei mai vechi cititori AUTOpro își vor aminti probabil că acum mai bine de 5 ani am scris despre faptul că MMC pare mai degrabă dezinteresat de Europa. Era în perioada în care compania japoneză a decis să iasă de pe piața SUA, o decizie greu de imaginat dacă ne amintim că la vremea aceea era încă cea mai mare piață a lumii… Atunci am remarcat lentoarea în a lansa noi produse, dispariția gamei Evo, insuccesul primului EV de serie, i-miev, colaborarea cu grupul PSA și multe altele care au compus o imagine ușor contradictorie.

A urmat fuziunea cu alianța RenaultNissan care ar fi trebuit să ajute dezvoltarea MMC. Numai că – așa cum știam deja din alte situații similare- a durat destul de mult până când Carlos Ghosn – pe atunci lider maximo al Alianței- a spus cam ce vrea cu MMC. Și deși poate că dor aceste cuvinte, cam tot „small but beautiful” dorea și Ghosn care a fost destul de clar că achiziția MMC s-a făcut pentru Asia de Sud Est, fără alte amibiții pe alte continente! Cum speranța moare ultima, cei mai mulți dealeri europeni – inclusiv grupul Tiriac de la noi- au urmărit evoluția cu gândul că poate lucrurile vor continua. Numirea unui nou Președinte al MM Europa, un european, a fost privită ca pe un semn de revenire „în forță” pe piețele bătrânului continent. Dar n-a fost decât de scurtă durată…

Arestarea lui Ghosn a pus în evidență multe probleme în interiorul Alianței. Chiar dacă ruptura este între principalii parteneri, nici lui Mitsubishi nu îi este prea bine așa că a trebuit să își construiască o nouă strategie de dezvoltare, mai potrivită capabilităților pe care le are – în primul rând, financiare. Dacă în timp, alianța va funcționa și vor putea fi folosite resurse comune, este foarte bine. Dar până atunci, MMC se va descurca cât poate de bine pe propriile „picioare”.

Iar între aceste „picioare”, Europa nu mai figurează. Va reveni Kato –san la decizia luată pentru a oferi Europei noi modele Mitshubshi? „Never say never” dar noi nu am fi deloc optimiști în acest sens…

Articole similare

Daimler devine primul producător auto din afara Chinei care poate testa automobile autonome pe drumurile publice din Beijing

Filip Sîrbu

Maserati a lansat noul Levante Hibrid

Florin Amariei

Noul Mercedes G-Class – Legenda s-a întors

Filip Sîrbu

Leave a Comment