AUTOpro
Stiri

COMMENT: De ce atâtea schimbări la Renault? Luca știe?

DeMeo - Delbos Renault

În ultimele luni, conducerea interimară a grupului Renault a devenit extrem de activă, stabilind decizii majore privind destinul grupului francez. Întâmplător sau nu, toate aceste decizii au apărut după alegerea lui Luca de Meo în funcția de CEO! Însă acesta va veni abia la 1 iulie!

Orice observator atent al industriei auto europene vede că dna Clotilde Delbos, CEO-ul intermar al grupului Renault, are o activitate extrem de prolifică, luând decizii cruciale pentru destinul companiei franceze. Între altele, amintim că a stabilit o nouă politică pentru cea mai mare piață a lumii, China unde se retrage din parteneriatul cu Dongfeng. A decis restructrurarea dramatică a modelelor actuale și chiar o separare mult mai clară a mașinilor electrice de restul gamei. Recent, conducerea Renault a decis și scoaterea la vânzare a sediului istoric din Boulogne-Billancourt! Decizia legată de China, ne afectează și pe noi pentru că respectivul joint ventures era și producătorul lui Renaut K –ZE și unde urma să se producă și noua Dacia Spring, primul model Dacia EV. Din fericire, fabricația lui Spring a fost transferată la un alt joint venture din China, planul de restructurare neafectând nici un model EV fabricat acolo.

Acum aflăm că Scenic și Espace nu vor mai fi înlocuite. O serie de alte modele nu vor mai avansa, cum sunt Koleos și Talisman. Nici unul din cele 4 modele menționate nu mai reprezintă o bună referință pentru producător. Dacă Renault a inventat Scenic și a creat cu mare succes acest segment de monovolum compact, astăzi modelul nu mai face cifre, după cum toate segmentele MPV nu mai nici un loc pe piață – cum , de altfel, a decis și redacția AUTOpro prin eliminarea acestor segmente de la premiile revistei noastre. S-a zvonit că ar putea dispare chiar și Megane, însă Renault a negat un asemenea zvon. Nu va mai avea break și –probabil- nici sedan dar ar putea primi un crossover compact. Un lucru este cert, Megane nu mai este modelul de succes de altădată, dar o compactă este absolut necesară în gamă!

În schimb, linia de mașini electrice va crește rapid și va deveni o linie de business complet seprată în companie. Toate vor pleca de la platforma lui ZOE în care s-au investit miliarde de Euro. Să nu uităm, Renault este unul din pionierii electromobilității pe vremea cănd alți producători –începând cu VW- nu numai că nu erau interesați dar puneau la îndoială viabilitatea unui asemenea proiect. Sigur, de atunci conducerile tuturor grupurilor auto s-au schimbat și cei care sunt azi la conducere, nu vor admite nimic din trecut, pentru simplul motiv că nu ei sunt cei care au făcut tot felul de … declarații! Acum este cert că mașinile electrice reprezintă viitorul nostru indiferent de timpul pe care fiecare piață îl va străbate până când EV-urile vor fi majoritare. Pentru Europa, Dacia Sping va fi primul SUV EV din grupul francez dar vom avea și alte modele, inclusiv sub marca Alpine.

Totuși, pentru un pionier al EV-urilor, Renault are rezultate sub potențial. Ar fi putut fi mult mai departe dar este tot mai rămas în urma lui Tesla – indiscutabil star-ul industriei EV- și chiar a lui Nissan, partenerul de alianță. În paranteză fie spus, Tesla are o valoare bursieră de 152 mld $ în timp ce Renault nu a depășit 20 mld $ pentru ca acum situația să fie mult mai neplăcută datorită crizei COVID-19… Undeva pe parcurs, Carlos Ghosn a ezitat sau nu a știut ce strategie să folosească. Cumva faptul că abia acum se pune problema de o linie de business separată, confirmă ezitările/ nepriceperile din trecut. După cum și lansarea unor tehnologii hibride și plug-in hibride – după ce același Ghosn spunea cândva că Renault nu va opta niciodată pentru așa ceva, aceste tehnologii fiind numite de fostul CEO „jumătăți de măsură” în materie de electromobilitate – pare o investiție poate bună pentru tranziția din următorii 4-7 ani dar nu reprezintă o soluție pe termen lung, nu există o mare expertiză la grupul francez și nici nu este prea ieftină. De ce nu a dezvoltat Renault, exact zona EV, unde avea cele mai mari atuu-uri? Probabil că va veni o vreme când vom afla…

Revenind, mai putem menționa și alte decizii luate de dna Delbos și toate sunt majore. Apare întrebarea firească: Luca de Meo are vreun amestec în aceste decizii? A fost consultat? Știm că legal, Luca nu are și nici nu poate avea nici o legătură. El nu are dreptul de a fi informat și nici nu dorește asta, fiind într-o perioadă de tranziție între cele două companii, VW – de unde a plecat și Renault – unde se va instala la 1 iulie. Ce va face Luca odată instalat? Va lua de bune deciziile și le va continua? Vom vedea, dar avem îndoieli… Se știe că executivul de origine italiană a fost adus pe „cai mari” cu un salariu cu 50% mai mare decât predecesorul său Thierry Bolore, cu misiunea de a restructura dramatic compania, de a o readuce la un profit sănătos și de a restabili o relație normală, eficientă și profitabilă cu partenerul Nissan.

Tradiția din industria auto mondială ne arată că la un asemenea nivel, orice nou lider dorește să își pună amprenta, să își impună strategiile și să transforme radical compania la toate capitolele – de la personal și până la produse. Pentru de Meo, nu are de ce să fie altfel. Este la vărsta potrivită, cu experiența potrivită și cu ambiția necesară să reușească. Luca are cel mai bun cumul de „școli” din industrie. A fost elevul briliant al lui Sergio Marchionne și a absolvit cu brio „academia” grupului VW! Are cel mai bun exercițiu de marketing – în mai multe companii și funcții de top- și a reușit performanțe rapide, incredibile ca CEO al lui SEAT. Mai mult, Luca se va bucura de suportul total al lui Jean-Dominique Senard, Chairman-ul grupului Renault și al alianței cu Nissan precum și pe cel a guvernului francez- personal al Președintelui Macron. Dacă adunăm toate acestea, ne dăm ușor seama că va urma o revoluție! De care, chiar și cu schimbările anunțate, Renault are mare nevoie.

Articole similare

Drive test. Ford Mustang Mach E – primul contact cu căluțul electric

Florin Amariei

Noul Peugeot 408 poate fi comandat în România. Prețul de pornire este de 33.600 de euro (cu video)

Mihai Morcovescu

Continental se conectează la Carnegie Technologies

Filip Sîrbu

Leave a Comment