AUTOpro
Stiri

COMMENT: Cine este noul CEO al Jaguar Land Rover?

Deși putem spune că știm cine este noul boss al JLR , oare îl cunoaștem? Ce performanțe profesionale l-au recomandat pentru noul job? Mai ales că din ultima poziție, CEO al grupului Renault, a fost destituit…

Ca să nu fie loc de nici un fel de interpretări, dl Thierry Bollore a fost destituit -pe 11 octombrie 2019- din funcția de CEO Renault, printr-o decizie a Consiliului de Administrație al grupului Renault condus de dl Jean Dominique Senard. Cei care urmăresc atent fenomenul auto poate au remarcat ca una din primele voci care au cerut îndepărtarea lui Bollore de la șefia Renault a fost dna Cherie Blair, soția fostului Prim Ministru al Marii Britanii, pe atunci membru în CA lui Renault!

Deși a ocupat funcția supremă doar câteva luni, dl Bollore a venit la Renault în 2012 fiind adus chiar de Carlos Ghosn – el lider maximo- cu care lucrase împreună la Michelin. Însă nu a fost promovat în poziția de „succesor” la conducerea grupului decât în 2018. Practic funcția oferită era de COO, o poziție care a fost ocupată în trecut și de Patrick Pelata și Carlos Tavares, dar în ambele cazuri, Ghosn a decis să se lipsească de serviciile acestora probabil de frica că nu va putea „domni” atât de mult cât și-ar fi dorit. Dar nu este nici o problemă cei doi sunt bine mersi între timp…

Așa cum scrie și Financial Times, dl Bollore este o personalitate polarizantă, generând reacții emoționale puternice, deopotrivă de admirație dar și de respingere. Potrivit ziarului britanic sunt foști colegi care îl găsesc pe Bollore „toxic” iar alții consideră că ar fi greșit să îl analizăm pe acesta doar prin prisma perioadei cât a condus Renault. Dacă până la dispariția lui Ghosn din poziția de CEO, este greu de analizat ce îi aparține cu adevărat lui Bollore, după arestarea din Japonia, se poate asuma că Bollore a luat deciziile majore din companie.

Analizând la rece, nu am descoperit decizii cu impact major, vizibile și în exteriorul companiei, asupra producătorului francez care să îi fie atribuite. Tot FT arată faptul că tensiunea în interiorul Alianței a crescut exponențial, Bollore neavând nici un dialog cu Hiroto Saikawa – și el fost protejat al lui Ghosn, numit chiar de acesta CEO al Nissan și devenit ulterior primul acuzator al mentorului sau, acțiune care pare că a și condus la arestarea lui Ghosn. Așa se face că Bollore nu a fost ales în nici un comitet al alianței, orice colaborare a fost înghețată iar idea originară de face o singură companie a disparut complet.

Este de spus că dl Bollore nu are experiență în mărci premium. Din simplul motiv că grupul Renault nu are în componență așa ceva. Dimpotrivă, dacă ne gândim la Dacia, experiența sa merge în direcție opusă! Iar business-ul cu produse premium/ lux este totuși foarte diferit de cel cu produse populare. Indiferent de industria despre care vorbim, începând cu cea auto.

Însă dacă nu putem indentifica – nici noi și nici alții de la orice altă media, oricât de prestigioasă la nivel mondial- performațe profesionale de top, dl Bollore are șansa ca acum să demonstreze că trecutul poate fi înșelător. Este șansa oricărui om să se reinventeze și să arate că poate aduce succes. La JLR, Bollore va avea toată puterea și sprijinul de care are nevoie – așa cum o spune chiar dl. Chandrasekaran, Chairman-ul lui Tata Motors, propietarul JLR. Așa cum declara pentru AUTOBEST, Prof Sir Ralf Speth, devine Vice-Chairman al lui Tata Motors dar nu va avea un rol executiv după 10 septembrie când dl Bollore își intră în funcție. Iar dl Bollore va raporta direct lui Chandrasekaran, fără nici un „intermediar” în lanțul ierarhic. Încă nu știm nimic dacă Sir Speth are o relație cu dl Bollore și dacă va exista vreo colaborare în zona operațională. Așa cum arată lucrurile astăzi, este puțin probabil.

Dl Bollore a avut extrem de puține apariții în media în perioda Renault. Un top executiv al departamentului de comunicare JLR ne spunea că marea majoritate a ziariștilor europeni din afara Franței nu l-au întâlnit / intervievat niciodată. În parte, acest fapt se datorează tot lui Ghosn care după episodul Tavares a dorit ca adjunctul său să nu aibă prea multă vizibilitate media. Însă după diapariția lui Ghosn, dl Bollore ar fi putut deveni mai vizibil, fapt care nu s-a întâmplat. Rămâne de văzut dacă la JLR, dl Bollore va avea o altă strategie de comunicare.

În fine, cea ce va găsi dl Bollore la JLR este cu totul altceva decât a avut la Renault. JLR este o companie premium cu mult mai mică decât producătorul generalist francez, cu mult mai puține resurse financiare și care are de luptat pentru a găsi un „ sweeet spot” în lumea producătorilor auto premium dominată de teutoni. Are o problemă financiară acută care trebuie rezolvată însă o problemă chiar mai mare este marca Jaguar. Deși i-Pace a fost primul SUV EV premium european și are vânzări destul de bune pentru marca britanică, este departe de fi succesul care să readucă Jaguar pe drumul potrivit. Dl Bollore va trebui să construiască noi strategii și pentru Land Rover- o revizuire a celor 3 piloni, Defender, Discovery și Range Rover- este necesară, poate chiar scoaterea RR într-un brand separat , să transforme procesul de electrifcare într-o cale de rentabilizare a companiei și să găsească cele mai bune căi de colabora cu toată lumea, de la sindicate și numeroasele departamente din companie și până la establișmentul politic. Să nu uităm că JLR este cel mai mare angajator din UK, la care se uită toată lumea, începând cui Primul Ministru al Marii Britanii! Dl Bollore va trebui sa reinventeze strategiile de vânzări pe cele aproape 200 de piețe unde se comercializează produsele JLR- exemplul Chinei este definitoriu. Pentru cei care nu știu, vânzările JLR în China au scăzut dramatic după o perioadă de explozie a unor modele RR…

JLR face parte din Tata Motors dar asta nu este un neapărat avantaj pentru că nu are ce să integreze sau ce costuri să salveze. S-a discutat în presa internațională despre posibilitatea ca JLR să fie vândut unui grup mult mai mare – exemplele cele mai des întâlnite fiind PSA și poate Geely. Însă până acum nu s-a realizat nimic, iar dl Chandrasekaran a insistat că nici nu este cazul, fiind preferată calea unor colaborări diverse, așa cum este cea cu BMW. Și aici, dl Bollore va trebui să propună ceva consistent, o strategie solidă de parteneriate – dacă aceasta va fi calea de urmat.

Dl Bollore este cunoscut ca un mare pasionat de sailing, preferând să piloteze propria barcă -numita „Gospa”, Fecioara Maria în croată- ori de câte ori are ocazia. Se spune că este un capitan de navă talentat. Va avea nevoie de aceste calități pentru a naviga vaporul JLR în apele destul de tulburi ale industriei auto, acum mai mult ca niciodată mulțumită celui mai „mic” dușman al nostru, al tuturor, SARS COV 2.   

Articole similare

Toyota a fost și în 2023 cel mai mare producător auto din lume

Mihai Morcovescu

Fiat Panda aniversează 4 decenii de versatilitate

CES 2024: Mercedes-Benz Concept CLA Electric anunță o berlină compactă care va debuta în acest an

Mihai Morcovescu

Leave a Comment