AUTOpro
Comment Industrie Stiri

Carlos Tavares despre Stellantis: „Great, rather than big”

Dan VardieCarlos Tavares lansează Stellantis folosind cuvintele cheie „Great”, „ Shield” și „Scale” care definesc o nouă abordare a industriei mai degrabă de mobilitate decât producătoare de mașini… Colecția „stelară” de 14 mărci va primi o nouă șansă de afirmare.

Ca să fie clar cine este „in charge”, dl Tavares i-a chemat „la muncă” pe angajații lui Stellantis, intr-o zi de sâmbătă, aleasă ca fiind prima zi din viața noi fuziuni dintre PSA și FCA. Lunea s-au tranzacționat acțiunile la bursele din Milano și Paris iar marți la cea din New York. Bursele au reacționat bine, mărind cu vreo 10 procente valoarea acestor noi acțiuni. Iar în a 3-a zi, după conferința de presă, a anunțat și echipa de management.

Nu mai puțin 12.500 de pagini de documente au fost necesare pentru a lua toate aprobările care să permită fuziunea. Acționarii celor 2 companii au votat în proporție de peste 99,5% în favoarea fuziunii. Un stră-stră nepot al lui Walter Percy Chrysler a fost cam singura voce care a încercat să oprească fuziunea, dar a rămas fără nici un ecou în rândul celorlalți acționari… Fuziunea s-a realizat înainte de termenul estimat de sfârșit de martie, cea ce mai arată încă o dată determinarea lui Tavares care poate mișca „munții din loc” atunci când vrea să o facă.

Un nou gigant auto

Stellantis este o organizație uriașă, solidă, cu cifre impresionante. Cifrele pe care le-a anunțat Tavares sunt o sumă directă a celor două firme componente. Însă domnia sa dorește ca împreună cele două să facă mai mult decît suma directă. Cam cât? O spune direct, cam 25 mld Euro! Prin punerea în comun se naște o corporație la scară planetară care adună tot ce au cele 2 companii – oameni, fabrici, centre de R & D, design, etc. Împreună, Tavares afirmă că se vor realiza o sumă de sinergii care vor duce la economiii de 5 mld Euro în următorii 5 ani fără nici un fel de concedieri sau inchideri de fabrici. Platformele și tehnologiile vor fi intens folosite în comun în cea ce numește „sister cars”. Toate sinergiile posibile vor funcționa ca un „Scut” de apărare a oamenilor, astfel devenind mai puțin expuși la „intemperiile” vremurilor tot mai disruptive.

Poate surprinzător, executivul nu ia „partea” mașinilor electrice. Acesta consideră că Stellantis este un furnizor capabil să livreze ce vrea clientul – adică guvernele care decid. Referindu-se – ca exemplu- la Marea Britanie, dacă guvernul dorește ca din 2030 să se mai inmatriculeze mașini ICE, Tavares spune clar, „vom îngheța orice investiție în ICE în fabricile noastre din regat. De azi, dacă azi avem confirmarea!” Este o abordare dură, chiar cinică, pe care Tavares o are de ceva vreme. La fel de bine, Stellantis poate să livreze cele mai evoluate tehnologii ICE acolo unde nu este o grabă mare pentru EV-uri.

În plus, Tavares propune o abordare la 360 grade a decarbonizării, de la cum sunt produse și reciclate bateriile electrice pentru automobile și continuând cu modul cum este produsă energia electrică pentru aceste mașini. Sigur este un punct de vedere, susținut și de studii independente – așa cum o spune domnia sa- dar sunt și alte perspective despre care noi am mai discutat aici în AUTOpro. Perspective care arată că oricum o dai, un EV poluează mai puțin și elimină „transportul” poluarii față de un automobil ICE.

Totuși, recunoaște că electromobilitatea este un trend major. Dar care implică o creștere a costurilor  cu 20-40% până în 2030. Când estimează că 35 % din mașinile produse vor fi EV! Tavares insistă că nu producătorii de automobile trebuie să decidă. OEM-urile doar oferă produsele și serviciile de mobilitate cerute de o piață. Indirect, admite că rolul „preamărit” de secole, consumatorul este „rege”,nu mai există.  „Regele” este mai degrabă –cinic vorbind- un fel de „sclavete” care trebuie să se alinieze la deciziile politice. Care pot fi binențeles foarte bune după cum și foarte proaste. Noi în România avem ceva experiență, mai ales în domeniul foarte proaste…

Portofoliu mare de branduri

Toate cele 14 mărci din grup sunt menținute și nici una nu este de vânzare. Toate vor fi atent evaluate și acolo unde sunt probleme – vezi, de exemplu, Alfa Romeo- vor primi noi șanse de rentabilizare, repoziționare dacă este cazul și succes. Acum aceste mărci pot beneficia de experiența extinsă a grupului în a aplica „medicația” corectă pentru- din nou, de exemplu-  „pacientul” italian de care vorbeam. Tavares afirmă că Stellantis are o expertiză în acest domneniu, la fe ca și in cel industrial. Știe cum să rentabilizeze mărci și companii, așa cum a dovedit-o cu Peugeot și mai nou cu Opel. A vorbit chiar despre „informations quality benchmark” care sunt implementate acolo unde lucurile nu merg bine. Este un set de reguli detaliate si experințe precedente care au dat roade.

Pentru cei care erau „neliniștiți” că Peugeot trece oceanul, se pot „calma”, nu este în perspectiva imediată. Tavres spune că este nevoie de o evaluare a mărcilor deja existente în US- dar logica se aplică oricărei regiuni- și abia apoi se ia o decizie dacă face sens pentru a lansa noi mărci. China va fi analizată pentru a înțelege de ce au acționat fără succes atât FCA cât și PSA. Din această nouă analiză va rezulta o nouă strategie, inclusiv dacă se vor căuta alți partneri locali.

Una peste alta, Tavares nu a făcut anunțuri spectaculoase care să „deconspire” vreun secret al startegiei sale și a noului grup. A insistat de câteva ori că este „Day 1” și nu au avut cum să lucreze. Nu fiți însă naivi, cele 2 grupuri au lucrat cu cele mai valaoraose minți timp de peste un an exact pe ce este de făcut după fuziune. Veți vedea că viteza cu care se vor mișca lucrurile va fi fără precedent în domeniul industrial. Lucrurile vor evolua foarte rapid, tocmai pentru că au fost bine pregătite din timp. (Și) Din această perspectivă, Tavares are mari șanse să facă – din nou- istorie!

Articole similare

Concursul de eleganță Villa d’Este a fost amânat

Dan Damian

Mercedes-Benz a lansat noul Clasa C sedan și T-Modell

Florin Amariei

Noua generație Mitsubishi ASX va debuta în cadrul Salonului Auto de la Geneva

Dragos Baltateanu

Leave a Comment