AUTOpro
AUTO pro Exclusiv

COMMENT: Deocamdată să nu ne alarmăm….

Dan Vardie

Planul anunțat de actuala conducere Renault are câteva detalii importante dar lasă în suspens alte multe aspecte. Pentru prima dată, a fost menționat public faptul că noul CEO, Luca de Meo va lua cele mai importante decizii. Exact ce am scris aici în AUTOpro, de mai multe ori…

Dintre multele detalii anunațe de conducerea Renault, să rămânem cu cele care contează. În primul rând, așa cum o spunea dna Clotilde Delbos, CEO interim, măsurile anunțate sunt de natură financiară, menite să curețe compania de o serie de probleme. Este dorită o reducere a costurilor cu 2 mld Euro și o scădere a fabricației de la 4 mil de unități la 3,3 mil de unități. Planurile de creștere accentuată de pe vremea lui Carlos Ghosn sunt definitiv abandonate.

Dna Delbos a spus că Renault rămâne în Formula 1 iar dl Jean-Dominique Senard, președintele Consiliului de Administrație al Renault, a reconfirmat că Renault și Nissan nu vor fuziona. În schimb s-a găzit soluția de tip „leader- follower” care se dorește implementată în toate aspectele- proiectare platforme, tehnologii, fabricație, etc. Designul rămâne, evident, separat pentru a conferi o personalitate specifică fiecărei mărci, chiar dacă toate modelele vor avea platforme comune. Însă impactul real al acestui plan al alianței se va vedea abia în 2025 când se speră în reduceri de costuri cu 40%- o cifră uriașă, greu de crezut că va putea fi atinsă… Pentru o bună informare, este bine să ne amintim că și Ghosn lansa cifre la fel de spectaculoase și nu prea se realizau… Iar apropo de reduceri, un ziarist francez chiar a întrebat-o pe dna Delbos dacă cele 2 mld Euro vor avea un impact real asupra rezultatelor financiare globale ale companiei, dacă ne gândim că s-au mai redus costurile cu 5 mld Euro dar grupul Renault tot a avut pierdere…

S-a mai anunțat o reducere a personalului cu 15.000 – cam 10% din total forță de muncă- din care 4.600 în Franța. Care pare a fi cea mai afecată la nivel de personal. Însă nici la conferința de presă și nici la întrebările AUTOpro, Renault nu ne-a spus dacă aceste reduceri vor afecta și operațiunile din România. În schimb, a confirmat renunțarea la investiția planificată încă de peste un an în urmă în mărirea capacității de fabricație cu încă 50.000 de unități. Nu este o știre din două motive. În primul rând că decizia fusese anunțată încă din februarie ac. Apoi nici nu se mai putea pune problema într-o periaodă de corona- criză profundă. În condițiile în care cam toate prognozele ne arată o scădere globală a producției cu 25% pentru 2020, era evident că orice investiție în dezvoltări de capacități de fabricație nu mai are sens- la Renault sau la oricare alt producător. Marea problemă ar putea veni dacă se va renunța la capacități de producție- așa cum Renault a anunțat acum pentru Franța. Din nou, cei care ne citesc pe www.autopro.ro își vor aminti un comentariu de acum două luni în care arătam că fabricația Dacia are mari șanse să supraviețuiască crizei, întrebările mai delicate fiind legate de fabricația Ford de la Craiova…

Deci pentru moment nu are rost să speculăm și să ne alarmăm inutil. Suntem atunci în afara oricărui pericol? Trebuie să avem puțintică răbdare. Luca de Meo, cel mai spectaculos „transfer” al anului în industria auto mondială, vine în trei saptămâni la conducerea grupului Renault. El va avea la dispoziție 6 luni de putere aproape absolută în care va răsturna fiecare „piatră” din companie (nu uitați, are școala Marchione în acest sens) și va analiza toate produsele, toate tehnologiile și toate liniile de fabricație – aici „școala” grupului VW îi va fi de folos. Luca va revizui toată politicile comerciale, de marketing de comunicare, etc. Din tot ce există astăzi la grupul Renault, probabil cel mai mic impact îl va avea în zona de design unde Laurens van de Acker – o parere acceptată atât în interiorul companiei dar și în afară- își face treaba  bine. În fine, în etapa următoare, Luca va revizui serios colaborarea cu Nissan. Dacă este cineva cu adevărat capabil să revigoreze această alianță, atunci De Meo este cel mai potrivit.

În acest context care va oferi grupului Renault o nouă viziune, dincolo de reduceri de costuri, se înscrie și destinul mărcii Dacia și al fabricației din România. Așa cum îl cunoaștem pe Luca de Meo – și este de notorietate publică că Luca este un prieten vechi, membru în MANBEST Hall of Fame, cel mai tânăr membru la vremea când a fost indus, acum mai mult de o decadă- este un fan al mărcii Dacia. Ne așteptăm ca acesta să ofere nu doar continuitate dar și o dezvoltare mai rapidă a mărcii „smart”, cu o nouă imagine de „best buy” pentru cei mai mulți europeni care – cu atât mai mult acum- au nevoie de achiziții „value for money”. Luca de Meo a fost la București acum 10 ani la Gala AUTOBEST când Dacia Duster câștiga titlul european AUTOBEST – Best Buy Car of Europe. Atunci, Luca era Chief Marketing Officer al grupului VW și a primit premiul „COMPANYBEST” în numele grupului german. Iată că destinul l-a adus acum să aibă „grijă” de marca Dacia.

În aceiași ecuație se vor înscrie și celelalte sectoare de activitate Renault din România. Sunt așteptate multe decizii legate de cum se vor reorganiza activitățile lui Technocentre la nivel mondial, ce contribuție vor mai avea centrele regionale și cum va continua activitatea centrului de la Titu. Intră în aceiași discuție legată de noile politici și strategii ce vor fi implementate în următoarele 6 luni – începând însă cu 1 iulie!

Pentru această toamnă sunt aștepatate premierele noilor Sandero și Logan. Este mai mult decât improbabil să se anuleze sau să se amâne, chiar dacă platforma expozițională – Salonul de la Paris- a fost anulată. La fel, premiera primei Dacia EV, modelul Spring, va avea loc, probabil la sfărșitul acestui an cu vânzări în prima jumătate a lui 2021. Toate pregătirile și cheltuielile legate de aceste premiere au fost făcute – inclusiv la nivel de fabricație. Așa încât, avem motive să rămânem optimiști și pentru viitorul imediat la mărcii Dacia. Va urma o toamnă foarte bună pentru Dacia…

Articole similare

Geely lansează un nou brand mondial: Lynk & Co

Autopromag

PREMIERĂ MONDIALĂ: Primul drive test cu Opel Corsa-e (II)

Dan Vardie

Premieră mondială – Primul producător de automobile din Vietnam!

Filip Sîrbu

Leave a Comment