AUTOpro
AUTO pro Exclusiv

COMMENT: Bateria de 1,6 mil. km și mașina electrică la preț de Dacia

APIA

În scurt timp Tesla va face un anunț important legat de bateria de 1 milion de mile, atât de ifetină încât mașina să ajungă la prețul unui model ICE similar. Cam ce scris AUTOpro acum aproape 2 ani!

Acum aproape 2 ani, AUTO pro dezvăluia în premieră mondială, că TESLA va face afacerea din China cu un alt furnizor de baterii și nu cu Panasonic – le vremea aceea- furnizor exclusiv pentru Tesla. Tot atunci, am scris că partenerul Tesla din China se numește  China Contemporary Amperex Technology Ltd (CATL) și că este cel mai avansat tehnic producător de baterii auto din lume! Mai mult, tot atunci AUTOpro a dezvăluit cum CATL are în teste de laborator o baterie mult mai ieftină care oferă 500 km autonomie după o încărcare de 8 min! Toate sunt performanțe uluitoare – și atunci și acum- pe care le anunțam în urma unor informații confidențiale venite direct din China… Sigur că atunci, au fost destui care au considerat SF materialul nostru dar – iată – acum avem confirmarea!

Reuters a dezvăluit că Tesla va organiza curând –sfîrșit de mai / început de iunie– un eveniment numit „Batery Day” unde va dezvălui detaliile unei noi baterii –realizate cu, să vezi „surpriză” CATL !- care este mult mai ieftină decât actualele generații de baterii, mult mai fiabilă și mult mai eficientă energetic. Ca să punem cifrele pe masă, astăzi costul bateriilor este de 120 – 140 US $ / kWh. De aici și prețul ridicat la mașinilor electrice (EV). Ce va anunța Tesla în câteva zile/ saptămâni este o nouă tehnologie realizată de CATL, o baterie fără cobalt cu o soluție numită „lithium iron phosphate” al cărui preț ar putea ajunge la 60 US$/ kWh! O scădere chiar spectaculoasă! Ca să punem lucrurile în context, la un preț de 100 US $/ kWh, specialiștii menționați de Reuters afirmă că se poate ajunge la o paritate EV / ICE.

Tesla va anunța lansarea conceptului de „terafactories” – de 30 ori mai mare decât „gigafactories”, cum este cea din Nevada – care va produce un nr incredibil de mare de celule și baterii care au foarte puțin sau deloc cobalt, care folosesc noi aditivi, materiale și acoperiri care reduc stressul intern oferind posibilitatea de înmagazina mai multă energie în timp mult mai scurt –super fast charging! CATL împreună cu Tesla a dezvoltat o nouă tehnologie de asamblare a celulelor numită „cell-to-pack” care permite cuplarea electrică directă a celulelor între ele și apoi în blocuri fără nici un fel de fitinguri. Asta însemană o reducere remarcabilă de greutate și costuri!

Tesla bateria

Noile baterii vor fi reciclate prin a „ doua viață” fiind folosite ca buff-ere în rețeaua de electricitate iar ulterior metalele scumpe precum Nickel și litiu vor fi recuperate și folosite la noi baterii. Cu actualele generații, Tesla planuiește același lucru, recuperând și cobaltul. De ce atîta preocupare pentru cobalt? Este cel mai scump iar rezervele cele mai mari sunt în Congo- de trei ori mai mari față de a doua țară ca resurse- Australia. Iar a treia țară, cu de peste 2 ori mai puține resurse ca Australia este Cuba. Atât Congo cât și Cuba nu sunt țări „ușor” de inclus într-un circuit sustenabil economic al exploatării acestui metal atât de prețios!

În SUA, împreună cu Panasonic, Tesla produce baterii nickel-cobalt-aluminum (NCA). În China folosește pentru moment baterii nickel-manganese-cobalt (NMC) oferite de LG Chem. Anul viiitor, CATL îi va furniza lui Tesla pentru producția din China o baterie NMC îmbunătățită –care are catodul din 50% nichel și 20% cobalt. Însă marea revoluție va fi bateria „lithium iron phosphate” care reprezintă viitorul EV-urilor- și nu doar pentru Tesla.

Presa americană a dezvăluit încă din 2016 că Elon Musk a finanțat laboratorul de cercetări al Dalhousie University in Halifax, Nova Scotia, SUA. Reuters a aflat că relația cu Musk datează din 2012. Șeful acestui laborator este Jeff Dahn, unul din pionierii dezvoltării bateriilor Li-Io. Exact aceste cercetări au fost folosite de CATL pentru viitorea generație de baterii de „1 mil de mile!

Dacă informațiile publicate de AUTOpro acum aproape 2 ani și cele anunțate recent de Reuters se dovedesc a fi corecte, Tesla va avea un anunț deoptrivă spectaculos și decisiv în evoluția EV la nivel global. Asta se traduce printr-o garație a continuării supremației Tesla în domeniu.

PS. Exact în această perioadă, GM anunță că venirea bateriei GM – LG Chem de „1 mil de mile” este iminentă! Iar cu doar o săptămână în urmă, site-ul nostru anunța primul Lexus EV cu garanție de 1 mil km! Se pare că milionul de km (sau de mile) este „next fronteer” în domeniul bateriilor! 

Articole similare

Competiția „Cel mai 4×4” din România, ediția a XXI-a

Filip Sîrbu

Detalii exclusive despre noua aplicație MY Dacia și transformarea showroom-urilor Dacia

Darius Pana

Detalii în exclusivitate de la Salonul Auto de la Detroit – planurile alianței Renault-Nissan-Mitsubishi și ale lui Ford

Filip Sîrbu

Leave a Comment